/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Fyldt fryser?
Fra : BlasterM88
Vist : 635 gange
20 point
Dato : 09-07-11 22:45

Har i dag været ude og købe kød så fryseren nu er fyldt, men har nu lagt mærke til at den, har kørt konstant. Er det normalt? Er ikke så klog på det punkt.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 09-07-11 22:54

Det er helt normalt, kødet skal jo bringes fra +4 grader ned til -18 grader og det tager tid, jo flere kg des længere tid, derfor er der også et indfrysningsrum i en moderne fryser, her går det lidt stærkere. Hvis fryseren er fyldt op fra tom, så kan der gå et helt døgn inde alt er indfrosset. Hvis bare dine varer var køleskabskolde, så sker der ikke noget ved at det tager lidt tid.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-07-11 10:18

I din brugervejledning kan du læse hvor stor indfrysningskapiciteten er. Der kan fx stå 8 kg pr. døgn, dette svarer til, at din fryser er 24 timer om, at nedfryse 8 kg til -18 grader. Det er helt normalt, at fryseren vil køre hele tiden, indtil der er -18 gtrader i fryseren. Hvis det er en fryser på fx 80 ltr. du har fyldt på én gang, så er det for meget du har lagt i fryseren på én gang. Varene vil være flere døgn om, at fryse ned, hvilket giver en henholdsvis dårlig frysekvalitet, samt at der vil fremkomme meget rim på varene.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 11-07-11 16:02

Ja, som Alka skriver, så skal man lige tænke over hvad og hvor meget man putter i sin fryser, hvis der ligger allerede indfrosne varer, så vil de, om ikke tø op, så i hvert fald komme højere op i temperatur, hvilket ikke er optimalt om end, måske, heller ikke sundhedsskadeligt.