/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan man plante syren eller u. jasmin nu?
Fra : Mette117
Vist : 2678 gange
200 point
Dato : 03-07-11 18:22

Hejsa derude i sommerlandet :)

Ja som overskriften antyder, lyder mit spørgsmål på, om man kan plante uægte jasmin eller syren som hæk nu? Jeg er klar over, at jeg nok kommer til at vande en del.

Jeg var på en planteskole, og de sagde, at jeg sagtens kunne (men de vil jo gerne sælge). Jeg snakkede med to forskellige derude. Den ene sagde, at jeg til mine ca. 10 meter skal bruge ca. 50 barrodsplanter (syren). Den anden jeg snakkede med sagde, at jeg skulle bruge 10 planter (sådan i potte - ved ikke lige hvad det hedder). Ja det blev man jo ikke klog af

Kan I hjælpe mig?

Mange tak
Mette117

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-07-11 18:26

Som jeg skrev i din anden tråd, ville jeg ikke plante ud nu... med mindre du er hjemme og kan vande, hvis jorden tørrer ud

I dette link foreslåes oktober måned - hvilket jeg også synes må være passende

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/924A6672D270A3E4C125704400450002!OpenDocument&Print=1

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-07-11 18:28

Og her står 2-3 styk pr meter

http://havenet.dk/?menupunkt=kundeservice&pkt=11

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 03-07-11 19:19

Barrodsplanter skal helst plantes i efteråret eller indtil maj om foråret.

Det billigste er at købe barrodsplanter.

Hvis du køber dem i potte, som er væsentlig dyrere- er det som regel en plante der er noget større i vækst, derfor kræver det ikke så mange.
Der ville jeg spørge på planteskolen, alt efter hvilken sort det er og hvorlænge de har været i potten. Hvis roden ikke er særlig stor og de er omplantet i maj-hjælper det jo lige fedt, så er det pengene ud ad vinduet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 03-07-11 20:10

Jeg ville vente til efteråret, et gammelt råd siger: planter man i efteråret, skal det gro, men planter man i foråret kan det gro.

Det er endnu værre nu, i midsommeren, planten får en kort vækstsæson hos dig, og får ikke samlet så mange kræfter til at stå imod med til vinteren.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-07-11 20:30

Jeg plantede syrenhæk på samme tid sidste år og jeg vandede hækken 1 gang om ugen resten af sommeren. I år har hækken blomstret og den er frodig. Jeg har ikke vandet den i år.

Så plant du bare. Jeg gravede vildskud op hos naboen og det var dem jeg plantede.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 04-07-11 18:02

Citat
Så plant du bare. Jeg gravede vildskud op hos naboen og det var dem jeg plantede.

Ja det har jeg så også gjort...og de blomstrede da fint.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-07-11 18:09

Ja, hvis man kan få skud gratis, er der jo ikke noget at risikere.

går den så går den.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-07-11 18:47

Jeg gravede 14 skud op og der er stadig 14 frodige planter.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-07-11 19:02

En nyplantet syren/jasmin, skal have fugtig jord, og hvis vi nu får en tør sommer, så skal planterne vandes... derfor hav tålmodighed og vent til efteråret, de par mdr. kan du nok holde ud og vente

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 04-07-11 21:54

contæner planter eller pottede planter kan plantrs hele året men vand meget i starten brug kande eller spand bruger du slange tror du du har givet en masse vand men prøv at måle hvor lang tid det tager at give 10 litter det tager længere tid en man tror

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-07-11 01:02

Du kan sagtens plante nu; du skal bare beskære/studse stykket over jorden ganske kraftigt og så vande godt under begravelsen. En barrodsplante har jo mistet mange af de fine rødder, og en stor plante ovenover vil fordampe en masse inden der er nye rodhår til at suge vand - derfor den kraftige studsning.
vh
pbp