/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Carport til garage projekt
Fra : martec78
Vist : 946 gange
15 point
Dato : 22-06-11 12:19

Hej
Hae en carport med redskabsrum i bunden som jeg gerne vil have lukket til en garage.
Der er fliser i carporten nu, og de skal blive liggende.

Garagen skal beklædes med trø, og selvfølgelig have en port.

Hvordan laver jeg en "sokkel" langs jorden/fliserne der hvor ydervæggen af garagen skal være, som bliver stående og som holder vand ude ?

Kan man bare smide nogle legablokke på fliserne og give dem masser af fliselim eller noget ?

Hvordan gør jeg dette ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-11 12:20

Tjek nu lige med kommunen om du overhovedet MÅ

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-06-11 12:21

- Ubesvarede 1
- Besvarede 0
- Annullerede 3
- Slettede 0
Ialt 4

Det ser IKKE for kønt ud

Kommentar
Fra : martec78

Dato : 22-06-11 12:27

Jeg har tilladelse.

Det var ikke det spørgsmålet gik på.....

Hvad mener du med det ikke ser for kønt ud ?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-06-11 13:58

Citat
Hvad mener du med det ikke ser for kønt ud ?

- legablokke på fliserne...

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 22-06-11 15:27

Jeg ville bruge en eller anden form for fibercement plader.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 22-06-11 16:44

en god sokkel skal minimum 90 cm under jorden eller fliser hvis der bliver forsikrings spørgsmål i forbindelse med stormskade dækker de ikke hvis der ikke er et ordentlig fundament

Kommentar
Fra : martec78

Dato : 22-06-11 19:59

Carporten ligger sammenbygget med huset, så det er kun ydersiden som skal afdækkes med træbeklædning.
Og så selvfølgelig en port foran.

Så der er ikke noget som skal bære noget vægt. Bare at få vind og vejr lukket ude.

Så tror i virkelig jeg skal have lavet 90 cm dyb sokkel, for at lukke den ene side af carporten ?

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 22-06-11 22:25

Problemet med at svare på spørgsmålet er nok at der er noget man ikke ved, og derfor gætter på ting der faktisk betyder noget for løsningen.

Grundlæggende kan du vælge 2 løsninger. Punktfundament (som du har idag) eller støbt sokkel.

Hvis du skal have en støbt sokkel, skal den 120 under da jeg ikke forventer at du vil opvarme bygningen, ellers hade 90 været nok. En støbt sokkel har du kun behov for hvis du har brug for den til at bære vægen.

Hvis du bare smider nogle blokke oven på fliserne vil de arbejde så meget i frostvejr at det med garanti vil revne og nok også sætte sig (=blive skævt), det er bl.a. derfor at et fundament skal så dybt i jorden.

Hvis du regner med at vægen & porten kan "bæres" af det eksisterende punktfundament til carporten, så behøver du kun en plade der kan holde vind og katte ude. Det er så lidt smart hvis du vælger en plade af et uorganisk materiale som f.eks fibercement.

Men det er lidt svær at svare endeligt på når man ikke helt kender de endelige forhold og ønsker.

(billeder)

Kommentar
Fra : martec78

Dato : 23-06-11 00:52

sybil3:

Super fint svar.

Som du skriver så er carporten opbygget på punktfundamenter nu.
Og den side som skal lukkes skal kun bære sig selv, intet andet.

Men sådan en fibercementplade, den lukker jo ikke helt tæt nede ved jorden, hvad gør jeg for at holde vind og vejr ude der ?

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 23-06-11 13:22

Jeg ville nok

- markere på filserne hvor pladen skal være,
- løfte dem op,
- skære dem over,
- montere den inderste halvdel,
- montere fiber pladen
- Skære "lidt" mere af de resterende fliser,
- og montere de sidste fliser.

men øhh det er nok lidt besværligt... men det er min bedste ide.

Kommentar
Fra : tyller01

Dato : 11-07-11 01:34

hvis der er åbent løber der jo nok vand ind , men ellers tror jeg nok, i dette tilfælde at jeg bare ville lade pladerne gå så langt ned, at de blev støbt ned i beton, så du må lade dine fliser gå dertil altså et stykke fra væg således, at der bliver plads til at støbe en sokkel, den behøver ikke at ligge særlig dybt da det jo kun er en afslutning måske ca.30 cm jeg lavede det sådanne en gang og det blev ganske godt.: