/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvordan og hvorledes med privat søgsmål?
Fra : Regnskabsrasmus
Vist : 3160 gange
65 point
Dato : 16-06-11 19:39

Hey folkens.

Jeg har desværre købt en scooter som har været stjålet.

Fik tjekket stelnummeret ved politiet, men pga tossen derinde ikke tjekkede i både det lille knallert registeret og motorkørtøjsregisteret, så fik jeg fejlagtigt af vide at den ikke var stjålet.

Afventer lidt flere informationer fra politiet, men ellers regner jeg med at kontakte sælger for at få pengene retur (5000kr).

Da jeg ikke ved om han var opmærksom på at den var stjålet eller ej, så er det ikke sikkert at han frivilligt betaler købssummen retur.

Jeg vil derfor gerne hører jer hvad jeg har af muligheder ift at lave et privat søgsmål.
- Hvad koster det at anlægge en sag?
- Kan jeg fører den selv? eller skal der advokat på?
- Såfremt jeg vinder, kan jeg så gå ud fra at sagsøgte kommer til at betale sagens omkostninger? er disse omkostninger inklusiv min eventuelle advokat?

Jeg har hørt noget ifm mit firma at vi havde mulighed for at sagsøge kunder for et administrationsgebyr til retten på 500kr, hvor vi selv førte sagen - er noget ligende også muligt som privatperson?

Lidt om sagen:
- Jeg har en underskrevet kontrakt hvor sælger erklærer at scooteren ikke er stjålet.
- Har et billede af ham fra salget (han skulle vise mig hvordan man indstillede noget med tomgang)
- Jeg har hans fulde navn, telefonnr, privataddresse (tror han bor hos hans forældre, men han er myndig)
- Har også koorspondance via sms og forum beskeder op til salget
- Havde en ven med da jeg købte scooteren (igår), så har vidne på alt.

Håber i kan oplyse mig lidt omkring hvordan jeg stå juridisk.

Mvh
Rasmus

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-06-11 20:00

hvis ikke sælger betaler frivilligt, er det nok billigst at droppe dit krav.
det er dyre lærepenge, men desværre den slags der sker.
en inkassosag kan let koste mere end 5000 kr og så er det stadig ikke sikkert du får dine penge igen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 16-06-11 20:14

Hvis du er sikker på du har handlet i god tro, kan du forelægge din dokumentation for politiet og lade deres jurister se på dine muligheder.

Det kan godt være personer i telefonslusen ved politiet er papnæser.. (Det har jeg også selv oplevet.), men deres jurister er bestemt ikke de langsommeste knallerter på havnen... Så de skal nok rådgive dig om dine muligheder for at slæbe sælger i retten for handel med tyvekoster.

Vh Benjamin

Kommentar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 16-06-11 20:16

Tænker ikke på inkasso... mere noget retsmæssigt..

Snakkede lige med en ven, som har prøvet at blive snydt via DBA, og han politianmeldte sælgeren, og fik politiet til at klare det hele. Det endte vist i en retssag da han havde snydt flere personer på samme måde.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-06-11 20:30

Prøv at tjekke din indboforsikring... der burde være retshjælp på, men det skal ende i en retssag, det er ikke nok hvis det "kun" er advokatbistand

Kommentar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 16-06-11 20:32

Har faktisk tænkt på indboforsikringen, men først efter de havde lukket idag, så ringer og tjekker op på det imorgen.

Nogen som har lidt mere konkret viden omkring pris og procedurer omkring at fører et privat søgsmål?

Accepteret svar
Fra : RyeJensen

Modtaget 65 point
Dato : 16-06-11 20:57

Der er principielt ikke noget i vejen for, at du fører sagen selv. I og med at sagsgenstanden har en værdi på under 50.000 kr., så falder sagen inden for småsagsprocessen, og så har retten en udvidet forpligtelse til at hjælpe dig med at føre sagen (det kan de dog godt glemme en gang imellem).

Hvis du fører retssagen selv, så skal du betale 500 kr. i retsafgift og det er det, men det kræver så også, at du varetager hovedforhandlingen, dvs. det retsmøde hvor der skal afhøres parter og eventuelle vidner og hvor sagen procederes. Når du har en dom, koster det 300 kr. at få sagen i fogedretten.

Hvis du skal have advokat på, så kan det ikke betale sig, for de fleste advokater fakturerer omkring 2000 kr. ekskl. moms i timen hvis man får fat i en advokatfuldmægtig koster det typisk omkring 1500 kr. ekskl. moms pr. time. Du får bestemt ikke dine omkostninger til advokatomkostninger dækket hvis du vinder sagen. Du vil formentlig ikke få tilkendt mere end 2000 kr. i sagsomkostninger, hvis du vinder - og det er kun hvis du har en advokat.

Din retshjælpsforsikring kan formentlig ikke hjælpe ret meget, da der som regel ikke gives dækning til inddrivelse af gæld. Samtidig dækker retshjælpsforsikringen ikke forberedelsen af sagen, da det er en småsag. Retssager falder groft sagt i 2 dele; forberedelsen og hovedforhandlingen. Der bruges typisk lige meget tid på begge faser. Det er i retsplejeloven bestemt, at man - uanset om man bruger advokat - ikke har krav på at få dækket sine sagsomkostninger under forberedelsen, da reglerne er tilrettelagt sådan, at man kan gøre det uden advokathjælp. Da man ikke kan få tilkendt sagsomkostninger for forberedelsen, vil forsikringsselskabet heller ikke dække i forberedelsen, så der skal du selv betale en eventuel advokat.

Håber det gav lidt svar - ellers må du bare spørge mere :)

Kommentar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 16-06-11 21:11

Tak RyeJensen, det var præsis det mht småsagsprocessen jeg kunne huske jeg havde hørt noget om.

Det lyder til at det ikke bliver den retsmæssige vej jeg kommer til at gå. Mener også det er noget med sagen føres hvor sagsøgte er, og da det er i syd og sønderjylland, og jeg kommer fra århus, så kommer der også en større transport omkostning på det.

Tror jeg vil politianmelde sælgeren/svindleren/snyderen/hæleren som solgte mig den, såfremt han ikke selv betaler pengene retur. Undværer sq næsten gerne mine penge, bare han bliver straffet! :D

Der er en lille naiv stemme inde i mit hoved, som stadig tror på sælgeren også var i god tro.

Hvis han købte den af den som har stjålet den, og tjekket på samme måde som mig og har fået positivt svar fra politiet, så betaler han vel pengene tilbage til mig uden problemer? :)

Som min bror siger, det kan ske for den bedste(at købe en stjålet scooter), det skete jo for mig :D

Godkendelse af svar
Fra : Regnskabsrasmus

Dato : 16-06-11 21:25

Tak for svaret RyeJensen.