/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Doven lejer...
Fra : mikk0077
Vist : 776 gange
50 point
Dato : 06-06-11 20:15

Hej,
jeg har en lejer som ikke rør en finger foran huset eller i hendes have.
I lejekontrakten har vi tilføjet i §11: "Fortov og bed omkring ejendommen holdes fri for ukrudt"
Hvad kan man gøre i sådan en situation? Kan man få en gartner til at udføre arbejdet på hendes regning?
Det påvirker jo helhedsindtrykket af hele ejendommen at der er knæhøjt ukrudt hele vejen rundt.

På forhånd tak for svarene...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 06-06-11 20:48

Hm...

Jeg fristes til at sige "OG....! ", fordi der formentlig ikke er indført noget i kontrakten omkring konsekvens ved manglede udførelse, af foreholdet.

Den anden del er at det er svært at håndhæve et så spinkelt forhold.

Du får nog ikke meget ud af at slæbe vedkommende i retten.

Men du kan jo tage kontakt og se hvilket svar der kommer på henvendelsen....

Næste skridt kan være at du spørger om vedkommende selv vil op fylde kontraktens ordlyd, eller om du for vedkommende regning må får udført det manglende have og vedligeholdelses arbejde...

Husk at dette også skal være på skrift, hvis du bestiller et sådant arbejde på vegne af en anden,,,,

vh ben

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 06-06-11 23:05

Start med at be hende om at gøre det og hvorfor det er vigtig for dig.

Hvis det ikke virker så opstil nogen rimlige krav om hvordan det skal se ud formulere det på skrift og send det anbefalede, giv hende 2-3 uger til at bringe det i orden. Skriv i brevet hvem du vil bruge til at gøre det og hvad det vil koste hende.
hvis det ikke er gjort efter fristen bestiller du arbejdet og får regningen sendt til hende, evt betaler trækker det i indskud og begynder er fogdesag for udsættelse hvis hun ikke vil betale.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-11 23:57

Citat
Hvad kan man gøre i sådan en situation? Kan man få en gartner til at udføre arbejdet på hendes regning?

Nej du kan ikke ansætte en gartner på hendes regning.

Det du kan gøre er at meddele damen skriftligt, at hun har en given frist til at få tingene bragt i orden (indenfor en uge er gaængs praksis) og at hvis det ikke sker, kan hun betragte sit lejemål som ophævet med øjeblikkelig varsel og til øjeblikkelig fraflytning i henhold til lejelovens §93 stk e:

"Udlejeren kan hæve lejeaftalen i følgende tilfælde:
e) Når lejeren vanrøgter det lejede og ikke uden ophold efter udlejerens påkrav bringer det lejede i stand"

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=132875#KXIV

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-06-11 02:56

Der hvor jeg bor skal have og fliser ved gårdhavehuse og rækkehuse vedligeholdes da det ellers kan medføre opsigelse.
At det så ikke sker er noget andet, området er "ghettoramt" da kun ganske få indvandrere interesserer sig for haven, så uanset om de påfører fraflytningsopgørelsen en gartner-eller gårdmandsregning får de nok ikke een krone i sidste ende.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-06-11 06:35

Jeg har kendskab til et mindre boligselskab hvor lejemålet ophæves hvis haven ikke passes, da det er en misligholdelse af lejekontrakten.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-06-11 08:48

det er nok ikke så let at gøre noget ved. normalt påhviler det udlejer at sørge for udvendig vedligeholdelse og hvis der ikke er nedfældet noget om konsekvensen af den manglende indsats, kan du intet gøre.
så hvis du ikke kan leve med det syn, må du nok selv gøre det.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 07-06-11 09:15

- doven udlejer...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-06-11 10:42

Citat
- doven udlejer...

Også
Men det spørgsmål ser vi mest fra dovne lejere når der skal ryddes sne.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 07-06-11 11:23

Hvis det fremgår af lejekontrakten, at lejer skal sørge for at holde udenomsarealerne pæne, så er det en misligholdelse af lejemålet hvis lejer ikke overholder dette.

I så fald skal udlejer skriftligt bede lejer om, at rette op på forholdene.

Ud fra mit kendskab til lejeboliger vil jeg sidestille det med, at en lejer flytter ind i en lejlighed hvor det ikke er tilladt at holde hund og lejer så anskaffer sig en hund.
I sådan en situation kan lejemålet ophæves hvis lejer ikke skille sig af med hunden, efter skriftlig henvendelse fra udlejer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-06-11 23:10

Citat
hvis der ikke er nedfældet noget om konsekvensen af den manglende indsats, kan du intet gøre.

Det passer altså ikke.

Lejeloven gælder altid i sådanne tilfælde, der skal ikke nedfældes noget om konsekvens før et krav kan gøres gældende.

Og af lejeloven fremgår klart og tydeligt, at et lejemål kan ophæves såfremt en lejer misligholder lejemålet.

Og det står i lejekontrakten her, at lejer skal vedligeholde udendørsarealerne, altså er det misligholdelse og udsmidningsgrund, såfremt lejer ikke bringer tingen i orden på udlejers krav.