/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Gule plader
Fra : sfl17
Vist : 1251 gange
50 point
Dato : 06-06-11 17:15

Her et par bilrelaterede spørgsmål, som forhåbentlig kan besvares (som det fremgår, ved jeg ikke en s... om biler, men det gør andre heldigvis!).

- Kan det lade sig gøre at købe en brugt bil på hvide plader hos en normal forhandler og få den omregistreret til gulpladebil (personbil med fire sæder, ikke varevogn - komb. erhverv/privat brug)?
Hvis ja, hvad koster dette?

- Hvor i HT-området findes brugtvognsforhandlere, der kan anbefales? Altså til at stole på/gode priser/reel garanti

- Hvilke bilmærker er bedst mht. reservedele/vedligehold? Kia er jo billige, meeen ...

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 06-06-11 17:56

For, at gøre det kort: En gulpladebil er en varevogn / van og der må IKKE forefindes bagsæder.
Du kan da sagtens købe en på hvide plader og få den ombygget til gule, men det kræver, at bagsædet og tilhørende seler fjernes, og hvis det skal være helt efter bestemmelserne, skal fastsiddende selebespændinger blokeres af en svejsning e.l. så der ikke efterfølgende kan monteres seler etc.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-06-11 18:08

Citat
Du kan da sagtens købe en på hvide plader og få den ombygget til gule,

nej, det kan man altså ikke sådan sagtens.

det er yderst svært at få godkendt ombygning af en hvidpladebil (personbil) til varebil (guleplader).

Bilen skal ombygges, bagsæder pilles ud, der skal etableres adskillelse mellem varerum og førerkabine, der er strenge krav til målene på bilen, altså at varerum skal udgøre mere end ½delen af bilens samlede længde o.s.v.

Så nej, det er ikke noget der umiddelbart kan laves, kun ved få bilmærker.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 06-06-11 19:00

Lige for at slå en ting fast.
der findes biler med en såkaldt EP tilladelse og det er almindelige personbiler med bagsæder og på gule plader. Jeg kører selv i en Skoda Octavia på gule plader og med 4 passagerer. Den bruges til rutekørsel, men det er ikke det mest almindelige man ser. Så du kan gost sen en almindelig personbil på gule plader.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : sfl17

Dato : 06-06-11 19:24

Ifølge min revisor har Hugo-Børge helt ret i den antagelse. Men hvordan får man sådan en registrering?

Og hvad med de to andre spørgsmål, jeg stillede?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 07-06-11 00:05

Citat
Jeg kører selv i en Skoda Octavia på gule plader og med 4 passagerer. Den bruges til rutekørsel, men det er ikke det mest almindelige man ser. Så du kan gost sen en almindelig personbil på gule plader.

Ja, men de kan sgu da ikke godkendes til kørsel som almindelig personbil.

EP tilladelser gives til biler der bruges til offentlig servicekørsel, altså taxi, minibus o.s.v.

http://www.taxi.dk/Default.aspx?ID=159&Action=1&NewsId=212&PID=764