/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvordan er det nu lige....
Fra : o0nellie0o
Vist : 1164 gange
100 point
Dato : 05-06-11 20:10

Vi skylder desværre en masse penge da jeg blev syg og min mand arbejdsløs i krisen - huset røg på tvangs og siden har alt været kaos...desværre
Vi har en bil (bor på landet hvor der ingen offentlige transportmidler er) som vi har givet 10.000kr for - så min mand kan passe sit job.
Vi skal i foederetten om 14 dage...kan de tage bilen fra os? For min mand bruger den jo til at komme til og fra på job og må så hvis de tager den sige sit job op....
Er der ikke noget med at man har lov til at have en bil under 10.000 uden at de kan tage udlæg eller sælge den på auktion??

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 110 point
Dato : 05-06-11 20:34

Der kan ifølge retsplejelovens § 509, stk. 3 ikke gøres udlæg i bilen, hvis denne er nødvendig for dit erhverv og værdien ikke overstiger 3.000 kr.

Det afgørende er, om bilen ved en tvangsauktion vil kunne indbringer mere end 3.000 kr efter auktionsomkostninger - se denne afgørelse

UfR 1987.692/2 VLK: Der kunne ikke gøres udlæg i bil, som var nødvendig for rekvisiti hustrus beskæftigelse. Bil havde en værdi i fri handel på ca. 10.000 kr. og ca 2.500 kr. ved tvangssalg efter auktionsomkostninger. Ordet "værdi" måtte forstås som tvangsrealisationsværdien.

Med venlig hilsen

Jørgen U grønorg

www.familieadvokaten.dk

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-06-11 21:51

Hvad skal i dog med en BIL, den koster penge = skat og forsikrng + masser af benzin
som dem, i skylder penge JO meget gerne vil have = TAG BUSSEN
eller GÅ
Det må vi andre, hvis den kommer så LANGT uddddddddddddddddddddddddddddddddddd.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-06-11 21:52

Citat
tvangs og siden har alt været kaos...desværre

Ikke det Danske samfunds problem.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 05-06-11 21:53

Men at det SÅ bliver DET?
det er jo en anden sag.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-06-11 22:08

Kontanthjælpsmodtagere tvinges ikke til at at afhænde en bil i den prisklasse, uanset om de er afhængig af den, så det samme må gælde for andre.

Det man hører og læser om fogedretter og når de komme på besøg er at de ikke er store bussemænd.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 05-06-11 22:22

nomore, Du er kynisk

Her er der tale om sygdom for den ene ægtefælle, og der udbetales ikke sygedagpenge i mere end eet år. Derefter hedder det kontanthjælp........som bortfalder hvis ægtefællen tjener penge.

Der kan så søges førtidspension hvis det skønnes at personen er uarbejdsdygtig, men det tager et par år at blive bevilget hvor så jobcentrene sender folk i arbejdsprøvning uden at tage det mindste hensyn til sygdommen.
INGEN ægtepars økonomi kan holde til dette, også selv om de har en billig villa og ikke har et luxusforbrug.

Der er mange der lander i den situation.

Kommentar
Fra : o0nellie0o

Dato : 05-06-11 22:55

Luffa A - du har fat i den lange ende...

nomore!!
Jeg ville gøre alt for ikke at have havnet i denne situation.
Jeg ville heller ikke ønske min værste fjende i at komme i denne situation.
Jeg fik en arbejdskade som har gjort mig til grøntsag - absolut ikke noget jeg har bedt om.
Vores økonomi gør at vi ikke har råd til en alm lejlighed i byen - derfor bor vi på landet i noget faldefærdigt billigt møg (men vi er sammen som familie og det er det vigtigste)
Her går ingen bus - og nærmeste bus kører 2½km herfra. Vores børn cykler hver dag trods sne, slud og regn...Jeg skriver ikke dette for at folk skal have medlidenhed for vi klarer den - men spar mig for dumsmarte bemærkninger når du ikke aner hvad du taler om. Vi gjorde alt hvad vi kunne - havde vores hus tilsalg i 2 år og gik fra 3 mill ned til 1.2mill - 600.000 under vurderingspris uden held. Havde jeg haft mulighed for at betale alle pengene tilbage havde jeg gjort det. Vi lever udelukkende af min mands løn da han tjener for meget til at jeg kan få kontanthjælp - og ja er i venteposition til førtidspension!! Har vi ingen bil har han ingen job - så enkelt er det. Så skrid fra min tråd hvis du blot vil sparke til folk som allerede ligger ned!!

Godkendelse af svar
Fra : o0nellie0o

Dato : 05-06-11 23:04

Tak for svaret themis.