/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
Placering af Grub
Fra : o.v.n.
Vist : 1129 gange
200 point
Dato : 04-06-11 19:53

Hej jeg har brug for hjælp, jeg har lige installeret den nye Linux Mint 11 på den anden computer (den jeg skriver fra har Ubuntu) der er 2 SATA harddiske i:
Den ene som systemet kalder sda har Windows XP og Dokumenter på hver sin partion
Den anden sdb havde Linux Mint 10 på en partion og Home mappen på en anden partion
Under installationen blev jeg spurgt om placering af boot loader og systemet havde forvalgt sdb harddisken som jeg havde valgt at formatere og installere på den partion som Mint 10 lå på, jeg lod installationen vælge at boot loaderen skulle ligge på sdb, installationen forløb uden problemer men nu da computeren er genstartet flere gange kommer der kun sort skærm i lang tid og så teksten: grub rescue> der er intet som starter.
Kan jeg gøre/skrive noget nu?
Eller er det en OMer og så vælge sda harddisken til boot loader?
Hvad sker der hvis jeg vælger sda harddisken som har 2 ntfs partioner til boot loader?
Så vidt jeg husker blev boot loader placeret på sdb harddisken da jeg installerede Mint 10 og den har kørt uden problemer med valg af enten Mint eller XP hver gang jeg startede.
Jeg håber på hjælp så jeg kan starte computeren igen, det vil være lidt beværlig at skulle til at redde data ud fra både XP og Mint, det vil sige jeg "glemte" back up først

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-06-11 20:21

Den loader skal ligge på den HD / partition som der bootes på. Da du har formateret sdb er det nu sda som ligger forrest.

Det er bare mit gæt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-11 20:29

Tak Eyvind men jeg har brug for mere end et gæt, kan jeg i BIOS vælge hvilken af harddiskene som der skal startes fra? Det ser ud som der er muligheden harddisk og ikke flere diske at vælge imellem, ellers kunne det være en mulighed.
Amatør som jeg er, så troede jeg at computeren var ligeglad med rækkefølgen når vi snakker SATA diske det er den åbenbar ikke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-06-11 20:42

Det er åbenbart en stationær comp. og så kan dataledningen til diskene byttes om.
Om dt hjælpe ved jeg ikke.
Derfor er jeg for længst gået fra multiboot på to eller flere harddiske.
Jeg bruger skuffesystem i stedet for.
Eller på min bærbare hvor jeg har 3 HD i rammer lige til at skifte ud. (ca. 20 sek.)
Og et par pendrives med ubuntu / mint / eeebuntu

Det var lige 5 styresystemer som kører helt selvstændigt på den samme comp.

Accepteret svar
Fra : nielsjs

Modtaget 200 point
Dato : 04-06-11 20:57

kan du ikke i bios sætte den til at starte på den harddisk der er slave
det ville jeg tro kunne hjælpe

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 04-06-11 20:58

altså den der er nr. 2

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 04-06-11 21:09

Det er SATA harddiske, er slaveriet ikke ophævet med disse diske? Men måske kan jeg ændre et eller andet i BIOS, først vil jeg forsøge den simple løsning: At bytte data kablerne om (hvorfor kom jeg ikke selv på den tanke) men så er det godt at flere brugere har hver deres forslag

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 04-06-11 22:57

Der har du fået lavet rod.
Den aktive disk, har en MBR (masterboot record) som giver boot videre til grub. Hvis det er den nye Grub består den af flere filer, her er så linier til dine andre linux. Her kan du ændre default og delay og række følge. Her er også en linie der giver boot tilbage til den originale windows boot loader.
Jeg har engang lagt en frisk MBR på den disk, så kørte windows igen. Jeg brugte hirens bootcd, bootede på denne og fandt et værktøj til dette. Her kan du også finde noget til at kikke på de filer i grub2 bruger og evt rette det til. Men det er kompliceret. Prøv at google lidt på grub og grub2, der er mange der har bikset med det. Det er Lige hvad jeg kan huske overfladisk, det var jo i vinter jeg dyrkede det. lad os høre hvad du finder.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 04-06-11 23:44

Prøv i forummet, på ubuntudanmark.dk

Der er rigtig god hjælp at hente der.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-11 00:00

Nu prøver jeg i morgen med at bytte data kabler på harddiskene og se efter i BIOS om jeg kan se noget om at en af diskene bliver foretrukket frem for den anden.
Ubuntu Danmark vil desværre ikke hjælpe hvis jeg kommer til at skrive navnet Mint

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 05-06-11 00:34

Tak for svaret nielsjs. det er lige hvad jeg kunne, begge diske var markeret som Master men der var en nummer 1 Master og en nummer 2 Master, det blev byttet rundt og nu sidder jeg og skriver fra Firefox 4.0.1 i Mint 10 var det Firefox 3
Der er også Libre Office som erstatning for Open Office og jeg har valgt DVD udgaven så jeg skal måske slet ikke installere codec eller Java for at komme på netbanken, men det bliver først i morgen jeg går i banken