/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Omkostninger istandsættelse af lejlighed
Fra : Grimstrup
Vist : 1709 gange
230 point
Dato : 29-05-11 20:42

Jeg står og skal flytte ind i en ny istandsat lejlighed. I henhold til min kontrakt skal lejligheden ved afleveret også være ny istandsat. Der bliver specifikt nævnt at den skal tapetseres, males og gulve skal slibes og lakeres.

Jeg er selvfølgelig allerede nu klar over, at det kommer til at koste mange penge, hvilket er i orden. Det vil dog være rart med et bud på, hvad sådan omkostninger kan løbe op i, da man så har en chance for at sætte noget til side hver måned løbende.

Lejligheden står til at være 120 m2 i BBR, men er jo vel kun 100 m2 i indvendige mål.

Er der nogen der tør komme med et bud på hvad det her vil koste? Altså om vi snakker 50.000 kr. eller hvor meget...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-05-11 20:55

Det kommer da an på om du først flytter om 30 år.....

Så er det nok i omegnen af 100.000 .-

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 29-05-11 21:00

Der går nok næppe 30 år - nok nærmere 3 eller lignende, men arbejdet skal jo stadig laves..

Jeg ser det lidt som et par ekstra tusinde i husleje om måneden mens jeg bor der, men 100.000 kr. må godt nok siges at være en del. Må hellere få spurgt udlejer om de ikke vil komme med et overslag:)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-05-11 21:11

Jeg tror det bedste du kan gøre, er at kræve at gennemgå lejligheden meget nøje inden indflytning, helst med en fagmand med, så du ikke kommer til at betale for de fejl der ikke er blvet rettet op på efter den tidligere ejer, ellers kommer du nemt til at hænge på fortidens synder!

Mange steder er kravet, som åbenbart også hos dig, at lejligheden skal være nyistandsat, hvad man selvf. er glad for når man flytter ind, ikke når man flytter, men du skal i det mindste undgå at betale for gamle fejl, det sker tit:

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 29-05-11 21:24

Jeg vil selvfølgelig bedst muligt prøve at undgå gamle fejl, men jeg er også i en situation, hvor jeg ikke aner hvad det f.eks. koster at slibe og lakere gulvet i en ca. 100 m2 lejlighed.. for slet ikke at tale om at den skal tapetseres og males, hvilket vel er noget der kan tage mange håndværker timer desværre:(

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-05-11 22:02

Bor du hos en privat udlejer eller i et boligselskab?

Kommentar
Fra : Grimstrup

Dato : 29-05-11 22:15

Det er en af landets store bankers ejendomsselskaber vi bor til leje ved.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-05-11 04:13

En gulvafslibning kan vel højst løbe op i 11-17.000.
http://www.gulvsliberne.dk/Priser.htm

Både private og almennyttige boligselskaber er berygtet for at have deres faste håndværkere som scorer kassen når det er lejeren der skal have regningen............istedetfor at indhente tilbud.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 30-05-11 04:53

Du får det mest nøjagtige bud, ved at spørge nogle håndværkere.
De kan fortælle dig hvad det koster at male m.m.
Vi andre kan ikke sidde her via en computer og komme med en pris.

hawaii7

Accepteret svar
Fra : grow

Modtaget 230 point
Dato : 30-05-11 08:59

Jeg ved godt at man ikke lige kan sammenligne privat køb og udlejning, men i februar købte min datter en 82 m2 lejlighed i Vejle. Hun fik tapetseret, malet lofter og vægge incl. paneler og dørkarme og gulve slebet. Det kostede lidt under 30.000,- Maleren målte lejligheden op og gangede bare m2 med hans m2 pris, så du kan sikkert hurtigt få en pris. Husk det bliver nu-priser.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 30-05-11 09:01

Jeg glemte at meddele at gulvslibning var med i prisen, men det var dog det som de kalder let overfladeslibning.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-05-11 10:14

Citat
vil dog være rart med et bud på, hvad sådan omkostninger kan løbe op i

I gamle dage, gik regskabet op med indskuddet på lejligheden +/- et par tusinde,
ved almindelig slid-

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 30-05-11 17:35

hejsa

de der leje kontrakter er rigtig dyre, og jeg vil anbefale dig at være rigtig kritisk indenfor de første 14 dage hvor du flytter ind. Det er de første 14 dage hvor du kan påtale om bede om at få lavet fejl og mangler. Husk at få en kvittering for at du har påtalt fejl og mangler.

Nu til hvad du skal ligge til side. Jeg vil mene 50.000 er lige i underkanten. Du skal nok være opmærksom på om du selv må udføre arbejdet. Hvis de siger nej, så skal du nok forvente det er en trels udlejer du har fundet der. Og så kan regningen hurtig blive stor.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 30-05-11 19:42

Vi har boet i AL2bolig i 6 år i en leglighed på 92m2 og der blev sparet op til istandsættelse over huslejen, så da vi flyttede efter 72 månder hade vi sparet 72 procent op og dette blev fratrukket ved opgørelse.
Der blev slebet og larkeret gulve og malet over hele linjen og den samlede regning var på ca. 12000.- kr , vi skulle så af med ca. 3400.- og det betalte man med indskudet og fik resten tilbage...

Pt skal vi have malet vores nye hus på 110 m2 og det vil koste ca. 6000.- kr incl tapet spartling og maling og maling af træværk.......

Mvh Bassebo.....

Godkendelse af svar
Fra : Grimstrup

Dato : 01-06-11 20:53

Tak for de mange gode svar.