/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
tryk på udstødningsgas golf 3 1,8 1992
Fra : grokraft
Vist : 863 gange
100 point
Dato : 29-05-11 11:36

Hej
Er der en hviket tryk der maksimalt må være,målt på co2 rør, for at der er fri passage gennem udstødning og hviken omdrejning det skal måles ved.

Kan sod der ses i udstødningsrør ende skyldes at der var hældt for meget olie på bilen.

V. H. Gr

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-05-11 12:55

Hvis sod i udstødningen skylses for høj oliestand, skal det være helt utroligt for meget.

Men soden kan komme fra olie. Det kan f.eks ske hvis tætningerne om ventilstammerne (olietyvene) er slidte og lækker olie ned omkring ventilerne.

Slidte stmpelringe , ridset cylinder eller forstoppet krumtapudluftning, så der er overtryk , kanogså bidtage med olieafbrænding.

Sod kan også komme fra dårlig benzinforbrænding.

Jeg ved ikke hvad du mener med CO2 rør. Der er ikke noget rør specielt for CO2, så vidt jeg ved.
Måske tænker du på EGR. Den er ikke af hensyn til CO2 men for at reducere NOx.

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 29-05-11 17:04

Hej Transor

Tak for den fine beskrivelse.

Co2 røret er moteret på udstødningsmanifold med en gummihætte på.
Tager hætten af ser det ud som om der er et gevind derunder.

jeg hælder egentlig til dårlig forbrænding, da jeg havde en kode for Lav Oxygen spænding sidste gang jeg var ude at køre i bakkerne ved Ebeltoft. Så jeg tror lamdasonden måske er slidt.

Jeg tror nu jeg også jeg vil prøve at rense udluftningen, da der for ikke så lag tid siden er renset
gaspjæld med bell add, så er det andet måske også beskidt.

Grunden til jeg vil måle trykket er den ikke trækker så godt som før, og tænkte at katalysatoren kunne værre stoppet med sod, men måske er det bare lamdasonden?

V. H fra

Gr

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 29-05-11 19:04

Det du kalder CO2 røret er Lambdasonden.
Den måler ilt indholdet i udstødningen, ikke sod-tallet.

Den ligner mest af alt et tændrør, dog med tynde "normal" ledninger i toppen i stedt for det tykke tændkabel.

Det er fuldkommen normalt at der forekommer sodsværtet belægning på moderne bilers udstødningsrør.
I gamle dage blev det altid fint gråfarvet af bly-indholdet i benzinen, men det er (heldigvis) slut nu.

Så længe katalysatoren virker som den skal, og den er varmet op, så vil du under normale omstændigheder aldrig se sort eller blå røg fra udstødningen.
Det skyldes jo netop at denne røg kommer fra motorolie (blå røg) eller uforbrændt benzin (sort røg), som katalysatoren altid vil brænde af.
Kun ved at måle på udstødningens indhold af NOx'er og CO2/CO, kan man afgøre om motoren spytter for meget olie ud, eller kører for fed.

Man KAN komme ud for at motoren har så alvorlig en fejl, at klatalysatoren ikek kan nå at "tygge" det der kommer ud.
Og så vil katalysatoren ret hurtigt kokse til indvendigt, og udstødningen vil tydeligt afgive røg.
Normalt er man dog ikke i tvivl, da problemet altid ledsages af andre problemer, f.eks. :
Stort olieforbrug
Stort benzinforbrug
Dårlig motorgang
startproblemer
manglende trækkraft

Før du begynder at pille ved noget som helst eller mistænke "dyre" ting, så SKAL du ALTID tjekke de helt simple serviceting.
De har MEGET stor indflydelse på motorens ydelse, men alligevel forsømmes det ofte af bilejerne :
Skift luftfilter hvert år
Skift brændstoffilter hvert 5.de år
Skift standard tændrør (enkelt elektrode) for hver ca. 25-30.000 km
Multielektrode tændrør skiftes med samme km tal ganget med antal elektroder
Skift olie og oliefilter MINDST 1 gang om året, eller for hver 10.000km
Brug ALDRIG "bedre" eller "fin dyr" olie ud over den type nævnt i instruktionsbogen.
Kør altid med korrekt dæktryk

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 29-05-11 23:06

Enig langt hen ad vejen med Beestone.
Jeg tror dog ikke at det du beskriver er lambda sonden. Den sidder normalt også et stykke nede på røret og ikke direkte på manifolden.

Skift luftfilter hvis det ikke er gjort indenfor det sidste år. Det var et godt råd.

Jeg fornemmer ud fra dine ord at den kører med for fed blanding. Årsagerne kan være mange. Luftmængdemåleren er ofte synderen.
Man skal passe på med hvilke rensemidler der bruges på den.

Det var nok en god ide at lade et værksted læse data ud fra computeren.

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 30-05-11 03:32

Hej

jeg ligger lige en tegning på som jeg har fundet.

http://ru.autospares.lv/_pages/audivw/index.php?st=70&l=bWFya2V0PT1SRFd8fG1hcms9PXZ3fHxtZGw9PUdPfHxzcHQ9PTEyMXx8eWY9PTE5OTJ8fGdycD09Mnx8Yj09MjUzMTA%3D

numer 15 viser det rør jeg taler om

V. H. Gr.

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 30-05-11 03:53

Hej

Igen så tror jeg jeg vil få skiftet benzinfilteret det er vist aldrig gjort.
luftfilteret og tændrør skifter jeg en gang om året og olie 3 da vi kun kører meget
korte ture for det meste 1 til 3 kilimeter til købmanden.
Bilen har ikke EGR og Luftmasse måler. Modellen er er en ealy golf 1991-1992
har kørt km 200000.
lamdasonden er her med en ledning.

Tak for alle svar

Godkendelse af svar
Fra : grokraft

Dato : 30-05-11 04:05

Tak for svaret transor.