/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Uden mad og vædske
Fra : lyng
Vist : 4364 gange
50 point
Dato : 18-05-03 18:43

Hvor længe kan en rask person leve uden mad og vædske ?

Kommentar
Fra : mango

Dato : 19-05-03 08:09

Uden mad kan man leve temmelig længe..men så vidt jeg husker lever man kun ca. 3 dage uden vædske! Uden mad?? ved jeg ikke helt, men vil tro ca. 2-3 uger, alt efter hvor meget man har at tære på.
Mango

Kommentar
Fra : majbritt05

Dato : 19-05-03 09:00

læs mere om det her:

http://www.oestrogen.dk/visArtikelBrevk.asp?pageid=4908 :

"Vand spiller en afgørende rolle for vores helbred! Vi kan leve en måned uden mad, men kun tre dage uden vand førend kroppen kan få alvorlige helbredsproblemer. Vi har et dagligt behov for tilskud af 1–3 liter rent vand, afhængigt af kroppens saltindhold". Knut T. Flytlie, Vitaminrevolutionen

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 50 point
Dato : 19-05-03 09:08

Jeg kan godt følge din nysgerrighed, men det er umuligt at sætte tal på. Det afhænger helt og holdent af de ydre omstændigheder, menneskets fysiske og mentale tilstand.
Forestil dig et spædbarn i en overophedet bil, her vil det gå hurtigt (ækel tanke).
Som ”runde tal” siges det, du kan leve uden vand i omkring 3 døgn op til en uge, og uden mad i flere uger op til måneder. Alt sammen igen afhængig af hvor du befinder dig (Koldt, varmt, vådt eller tørt) samt alle de tidligere nævnte faktorer.
Der findes ikke et entydigt svar på dit spørgsmål – Sorry!

Hvis emnet rigtigt har din interesse, så kan du evt. låne eller købe bogen: Håndbog i overlevelse – Råd fra elitetroppernes bøger, af Peter Darman.
http://www.billesoe.dk/bogreol/omtale/8778420490in.htm

Lidt mere om emnet:
Vand er verdens vigtigste råstof
I den første artikel står der, at vand er forudsætningen for livet her på Jorden. Og mens mennesker kan leve uden mad i op til 40 dage, kan de kun overleve få dage uden vand.
http://www.samtid.dk/avisen/visartikel.asp?artikelnr=19930115

Godkendelse af svar
Fra : lyng

Dato : 20-05-03 09:22

Tak for svaret CLAN.