/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"Vandplet" på ludbehandlet gulv
Fra : palle22
Vist : 2429 gange
300 point
Dato : 25-05-11 19:19

Hej kandu'er

Jeg bor til leje i en lejlighed med lud-behandlet trægulv. Jeg har været så uheldig, at en vandkølet PC har dryppet kølervæske på gulvet gennem en måneds tid uden jeg opdagede det. Jeg har forsøgt at fjerne pletten med kartoffelmelsmasse, og ved at slibe på gulvet. Derudover er det vasket meget, og jeg er kommet for skade at anvende meget vand.

Det betyder, at der nu kun er en svag grøn plet, men til gengæld er der en stor mørk plet på det ellers lyse gulv. Jeg har vasket det mange gange efterfølgende med hvidpigmenteret natursæbe, men kan ikke få den hvide farve frem igen.

Hvad kan jeg gøre? Er den eneste udvej at ludbehandle pletten?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-05-11 19:53

Hejsa.
Citat
Er den eneste udvej at ludbehandle pletten?

Ja det er eneste mulighed....måske oven i købet 2 gange.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-05-11 21:41

Prøv om du kan blege pletten med brintoverilte, som du kan købe hos Matas.

Vask efter med eddikevand. For at neutralisere efterfølgende.

Citat
Lysning af træ Brintoverilte 40% anvendes også til lysning af misfarvet træ (jordslået træ eller egetræ, som er blevet "sort").

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 25-05-11 22:17

Hvis det grønne er fra kobber i dit kølesystem kan den ikke bleges væk-.
Det er spild af tid med brintoverilte, som du slet ikke kan købe mere i 40%. Det er forbudt efter at terroristerne begyndt e at bruge det til sprængstoffremstilling.
Farvestof trænger kun lidt net i træ. Men masser af vand kan hjælpe det på vej hvis det er svagt vandopløseligt som dine grønne cuprisalte.

Lad det tøre med kartoffelmel ovenpå. Det suger vand og dermed salte op isig hvor vandet fordamper fra. Når det er tørt fjerner du kartofflmelet med en tør børste og klud. derefter slibes træet med slibekort og fint sandpapir . Til sidst ludbehandling, så det komme til at ligne resten af gulvet.
Frisk ludbehandlet fyrretræ får en mørkere farve indtil det er tørt.
Overskydende kridt børstes af tørt.
Luden skal du købe færdig.

Natursæbe er svindel og intet fornuftigt til.

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 26-05-11 06:56

Tak for svaret transor.