/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
sele lampen i min berlingo lyser :-(
Fra : toms2005
Vist : 3529 gange
20 point
Dato : 25-05-11 06:44

hej jeg har lige købt en berlingo 2.0 hdi 2000 hvor selelampen lyser ham jeg har købt den af var kørt ind i en lygtepæl hmm dvs køler kofanger kølerhjelm har jeg skiftet så nu "spinder" den igen bortset fra sele lampen, airbag er ikke udløst kan det være krudtladningen til selestrammer der er gået og kan man evt se om den er sprunget håber der er en/nogen der har de forløsende ord

Kommentar
Fra : grow

Dato : 25-05-11 08:10

En meget normal fejl ligger i stikket under stolene. Prøv at skille og samle dem igen.

Kommentar
Fra : toms2005

Dato : 25-05-11 09:36

har prøvet med det ene men det stik der sidder med en klips på hvis man tager det af udløser det så ikke air bag?kan man se om krudt patron har været udløst?

Kommentar
Fra : grow

Dato : 25-05-11 10:44

Jeg har haft den samme lampefejl i en Peugeot 307 og der skete ikke noget ved at skille stikkene. Jeg fandt fejlen i stikket. Det var gået løs. Du kan vente lidt og se om der kommer flere gode råd!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-11 10:59

Inden man piller noget som helst ved noget, som har den mindste relation til noget med airbag, skal man fjerne stelforbindelsen til batteriet og vendte lidt ( 30 minutter er sikkert) inden man gør noget.
Det at tage stik fra og til burde ikke betyde noget. Men for en sikkerhedsskyld !!!

Kommentar
Fra : grow

Dato : 25-05-11 11:03

Et godt råd transor, men jeg tænker på at mange nyere bilradioer nulstiller uden spænding og så skal der indtastes en kode for at få radioen igang igen. (tyverisikring) Hvor mange kan huske hvor koden ligger i skuffen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-05-11 11:44

Min Xantia lyser også ind i mellem selvom selerne er spændt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-05-11 12:42

Ja men før eller senere skal der skiftes batteri, og så skal man alligevel i gang med koden.
Min radio glemmer bare alle indstillinger. Men sådan er livet.
En airbag er meget kraftigere og voldsommere en folk tror.
Man kan komme alvorligt til skade, når man ikke lige sidder på det rette sted med selen spændt.

Derfor det gode råd , uanset det med radioen.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 25-05-11 14:37

Ja og ryg aldrig pibe bag rattet under kørsel!

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 25-05-11 18:01

Stikket til selestrammeren udløser ikke airbaggen. Men forsigtighed er altid et must, når man har med sådanne kraftige sager, at gøre.
Clipsen sidder garanteret for, at forhindre en utilsigtet adskillelse. Jeg har haft et lignende tilfælde med en Hyundai hvor det var ejerens hund, der havde gnavet ledningerne over. Stikkene sad godt nok sammen, men der manglede "noget". Det blev klaret med ledning, loddekolbe og krympeflex - OG så slukkede lampen igen. Batteriet var ikke på noget tidspunkt frakoblet, og jeg fik ikke airbaggen i hovedet.

Accepteret svar
Fra : hjkofoed

Modtaget 20 point
Dato : 25-05-11 18:35

Er der ikke en nøgle, til at afbryde air-bag?

Kommentar
Fra : toms2005

Dato : 25-05-11 19:37

ja der er der, jeg har ikke fået chekket stikkene endnu

Kommentar
Fra : grow

Dato : 25-05-11 21:28

Vedr. nøgle, så mener jeg den kun afbryder for airbag ved passagersædet. Dette gøres når der sættes en barne-sikkerhedsstol på sædet.

Kommentar
Fra : toms2005

Dato : 26-05-11 06:39

gomorgen derude så er den slukket hurra tak for alle de gode svar jeg drejede air bag nøglen inden jeg startede bilen den var fjeder påvirket så tænkte hmm men da jeg startede bilen var lampen slukket kunne nu godt tænke mig at vide hvad den har gjort

Kommentar
Fra : grow

Dato : 26-05-11 08:11

Som jeg skrev før, airbag til passagersædet har da været afbrudt.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 26-05-11 10:12

Som Grow allerede har anført, har der været afbrudt for airbaggen i passagersiden. Så SKAL lampen advare. Så det var en nem "reparation".

Kommentar
Fra : toms2005

Dato : 26-05-11 11:44

jep takker alligevel

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-05-11 20:38

Selelampen i en berlingo er rød og aribag er gul og ikke samme symbol!!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 27-05-11 17:04

Jeg kan se, at du har to ubesvarede spørgsmål.
Du lukker dem ved, at klikke på det svar/den kommentar, der besvarer dit spørgsmål, så klikker du på [godkend svar] og din bedømmelse af, hvor godt det er (antal stjerner)

Godkendelse af svar
Fra : toms2005

Dato : 27-05-11 22:38

Tak for svaret hjkofoed.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 28-05-11 02:27

selv tak, det var nu ikke derfor, jeg skrev min sidste kommentar.