/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gummiplant
Fra : bimsaBit
Vist : 3319 gange
100 point
Dato : 21-05-11 10:13

hvordan lave man nye skud af et gummiplante?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-05-11 10:23

Citat
Formering: Til formering kan bruges både top- og stængelstiklinger. Top­skuddet skæres af med 3-5 blade, mens stængelstiklingerne skal være 4-6 cm lange og have et blad med en knop i bladhjørnet. Straks efter at stiklinger­ne er skåret, lægges de i vand for at undgå tab af mælkesaft. Som stikke­substrat anvendes fin spagnum, og temperaturen i substratet skal være 24-­25°C. Jorden skal være jævnt fugtig i rodslagningsperioden; for at holde sluttet luft dækker man stiklingerne med plastic.

http://www.haveabc.dk/frontpage.aspx?id=14&type=16&dbid=c7525288-5a20-44f4-a884-e21e008fe1e0

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-05-11 11:46

Bare klip et stykke af, stik det i en potte jord, vand potten let og sæt den i en plastpose son lukkes indtil planten har slået rødder.
Plastposen stilles i en vindueskarm med kun lidt sol. Ca 3 uger. Nemt.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 21-05-11 16:38

skæe en hak i stænglen sæt plastik om med plantejord hol det fugtig

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-05-11 17:43

Kan ikke lade være med at tænke på familien i Australien, de kæmper med de forbandede gummitræer, deres rødder ødelægger fundamenterne på husene.