/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Klinker på udenkøkken bord
Fra : lhg1
Vist : 3628 gange
50 point
Dato : 19-05-11 17:00

Hej

Jeg vil lave et udekøkken, og med bordplade af klinker.

Spørgsmålet er om det er nødvendigt at ligge fliserne på en fugt sikker plade, eller om en simpel frydsfiner/MDF plade er nok, da der kommer fliser ovenpå, med klæb og fuge.

Mvh
Lhg

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 60 point
Dato : 19-05-11 17:07

Umiddelbart vil jeg sige NEJ!!! Krydsfiner er ikke egnet for permanent udendørs fliselægning -MDF kan trække fugt og svulme op.
Selv om fliserne er fuget er fugerne ikke tætte og du må ikke glemme at frost kan få ting til at sprænges hvis der er fugt mellem plade og træ.
Så mit råd er det du selv er inde på med fugtsikker plade og så hellere lægge noget over når det ikke er i brug ( regn - sne -fuglemøg mm.)

Mvh

sverola

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-05-11 17:42

Jeg tror sverola har ret, men hvis det skulle være, ville jeg bruge støbekrydsfiner, det bruges bl.a. til trailerbunde, og er meget vandfast. jeg lagde det i bunden af min trailer for ca 5 år siden, traileren står ude året rundt uden anden dækning end det affald der hober sig op, det ser stadig ud som nyt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-05-11 19:19

Jeg ville foreslå en stump vådrumsplade eller et par stykker i tilsammen 50 mm tykkelse. Litex er et af fabrikaterne. Pladen kan så placeres i et stel af træ eller metal. Hvis træ, skal der være plads til udvidelse ved fugt.
vh
pbp

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-11 19:43

Det er ikke kun foroven at en krydsfinerplade trækker fugt. Den suger også nedefra, og du vil få et resultat, som gør at dine fuger knækker.

Her er en oversigt over diverse plader:

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11536

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-11 19:45

vandfast krydsfinér, ser ud til at kunne bruges :)

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-11 19:50

Ellers kunne du støbe en betonvask og lægge klinker derpå:

http://goerdetselv.dk/haven/stob-selv-en-flot-betonvask

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 19-05-11 19:55
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-05-11 20:07

Let vådrumsplade af expanderet polystyren med fiberbeton på begge sider suger ikke fugt, tåler at stå ude om natten og er stift nok til jobbet hvis tykkelsen stor nok, og så binder fliseklæber fortræffeligt på overfladen. Hvis du ikke kender nogen, som har en stump til overs, kan du også gå i byggemarkedet og købe en af de sværere og stærkere polystyrolplader. Gå efter blåt eller lyserødt materiale, det meste af det hvide er ikke stærkt nok til jobbet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-05-11 21:22

Jeg lavede engang et havebord af en rest spånplade, det skulle stå "tørt" under et halvtag.
Havde så en flaske linolie som jeg smurte pladen ind i 5-6 gange og lod kanterne trække godt.

Havde jeg vidst dengang at linolie ikke er helt vandtæt var jeg slet ikke begyndt

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-05-11 09:10

Har selv haft samme ide, men opdagede heldigvis at en 1 mm. rustfri plade, fremstillet af den lokale pladesmed, faktisk var både bedre og billigere.
Han lavede den med nedbukkede kanter og jeg limede den så på en 22 mm. bodexplade.
Undersiden er aldrig blevet behandlet og den har nu stået ude i 3 år og ser ud som ny.
Mvh
dabj
Ps. Vasken skar jeg selv hul til, da han pudsigt nok skulle have lige så meget for hullet, som for hele pladen.
Et hul er da ellers ingenting med noget udenom

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-05-11 10:00

Citat
Ps. Vasken skar jeg selv hul til, da han pudsigt nok skulle have lige så meget for hullet, som for hele pladen

Nok fordi at skærende værktøjer til rustfrit stål er dyre.
Det er jo ikke enhver smed der har en plasmaskærer i hjørnet, en sådan ville skære hullet på et par minutter

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-05-11 17:33

Citat
Nok fordi at skærende værktøjer til rustfrit stål er dyre.

Tjaaaa--fint skal det jo være,--- jeg brugte nu en ganske almindelig højrevendt håndsaks

Godkendelse af svar
Fra : lhg1

Dato : 03-06-11 13:54

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 04-06-11 20:14

Selvtak..........

Håber du får lavet dit udendørs bord