/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brandsikring af halvtag i skel
Fra : DKJOL
Vist : 2831 gange
200 point
Dato : 16-05-11 15:26

Vi bor i rækkehus, og har et halvtag over vores indgang. Halvtaget står i skellet til naboen, og det har også forbindelse til et skur. Vores kommune har meddelt, at det er ulovligt, da der skal være mindst 2,5 meter fra andre bygninger eller udføres med væg mod skellet, der er BD 60.

Spørgsmålet er om det er nok at beklæde den side af overdækningen (der ret beset er et 20 cm højt brædt) med et BD 60 materiale, og at dette et nok til at gøre halvtaget lovligt ? Og i så fald, hvilket materiale vil så kunne anvendes.

Hvis det ikke er muligt at få lov til at beholde en sådan overdækning, kan man så lovligt sætte en markise op der giver en tilsvarende overdækning af vores indgangsparti ?

Mvh. Jakob

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-05-11 16:10

Det er åbenbart halvtaget som afkorter afstanden til skuret.............så det skal bare laves af brandsikret materiale. Da det halvtag ikke skal bære andet end sig selv, vil jeg mene at en rørkonstruktion med en cementtagplade (bølgeeternit) ville kunne gøre det.

En markise er jo fastmonteret, så det er nok et vurderingsspørgsmål.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-05-11 16:51

Du tager principielt fejl.
Man kan ikke have en BD60 beklædning.

BD 60 krav voil omfatte hele konstruktionen . Også det der bær det du troede var bd60

Bd60adskillelse er et fjollet meningsløst krav, når det drejer sig om et halvtag. Den pågældende i kommunen har læst reglement uden at fortå det. Det msker ret tit.

Prøv om at få accepteret en løsning med ubrændbart tag på ubrændbat konstuktion .

Hvis der er et fornuftigt hoved i den kommune får du det accepteret.

Det kunne også være aluminium eller stålbølgeplade, som er pænere end eternit.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-05-11 16:57

Men stålbølgeplade kan godt støje lidt når det regner.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-05-11 22:20

stål og glas eks.

Kommentar
Fra : DKJOL

Dato : 17-05-11 07:59

BD60 kan godt være bygningsdele, og BR8, bilag 5 ( der giver eksempler på løsninger) beskriver faktisk, at man, i den væg, der vender mod skellet, "bør udføres med væg mod skel mindst som bygningsdel klasse EI 60 [BD-Bygningsdel 60]).

Vi har allerede halvtaget sat op. Det er bygget i træ, og taget er af tranparent plast. Konstruktionen stod der, da vi overtog huset for ti år siden, og vi er ganske tilfredse med den. Det er kommunen så ikke (efter mindst ti år).

Mit håb er, at jeg nemt, f.eks. ved at sætte noget brandbeklædning på skel-siden, kan bibeholde halvtaget. Alternativt andre løsninger, der kan implementeres uden de store konstruktionsændringer.

I værste fald skruer/saver jeg konstruktionen fri af hus og skur og sætter hjul på, så det ikke længere er en del af huset, men en mobil konstruktion.

Men jeg vil blive meget glad for løsninger, der kan hjælpe mig med at beholde min nuværende konstruktion.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-05-11 09:39

det letteste er nok at spørge kommunen hvad de havde tænkt sig. og måske kan du opnå en dispensation da det har siddet så længe uden anmærkninger

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-05-11 13:57

Nej det bliver ikke lovligt af at have været der længe.

Du kan ikke på en rimelig måde lave det til BD-60 . Der er jo ingen væg. Hvis del af taget skulle laves til BD 60 så skal stolper og øvrige bærende dele til taget også gøres til BD-60 . Men hele din forestilling bygger på en misforståelse.

Citat
BR10 5.3 stk 2
Stk. 2

Bygningsdele skal sammenbygges, så den samlede konstruktion i brandmæssig henseende ikke er ringere end kravet til de enkelte bygningsdele i konstruktionen.

Kommentar
Fra : DKJOL

Dato : 17-05-11 14:07

Jeg forstår ikke helt BR10 5.3 stk. 2 Jeg kan kun selv finde at der Bilag 5 er udgået af BR10 og at der henvises til BR8 bilag 5 indtil videre, og der er tegninger af BD60 vægge mod skel. Dog er der ikke eksempler overdækninger / halvtag, omend overdækkede terresser er nævnt.

Betyder det så, at det ikke er muligt at lovliggøre min overdækning, med mindre jeg laver hele denne om til en BD 60 konstruktion ?

Som jeg læser de dokumenter, jeg kan finde om emnet, så er det problematisk at overdækningen hører med til enten huset, skuret eller begge dele (da det sammenbygger disse).

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-05-11 21:08

Din overdækning er pr definition en bygning og da den forbinder hus og skur bliver det hele til en brandmæssig enhed.

Jeg forstår godt at du ikke kan finde ud af det med et halvtag på stolper i relation til brandmæssig adskillelse.
De regler du læser om handler om adskillende vægge og dit halvtag er jo uden væg, går jeg ud fra.

Derfor er det hele noget forbandet vrøvl uden mening.

Det gør ingen forskel om du sætter det på hjul. Det er en bygning alligevel.

Men du kan nemt lave en BD60 væg mod naboen.
Træskellet , udegips og mineraluld. Væg helt fra huset og ud forbi skuret. Højere end halvtag og skur. Det bliver nok ret grimt.