/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hækklipning
Fra : Wollesten
Vist : 3821 gange
50 point
Dato : 16-05-11 08:43

Har en 30 m. lang bøgehæk, som vi satte for nogle år tilbage, sammen med nabo. Den står derfor i skel.
Mit problem er nu: Der er en ikke ringe niveau-forskel mellem hans side af hækken og så min side.
Hækken er nu på min side over 2 m. høj, og jeg bruger derfor ladet på min trailer, når jeg skal klippe hækken. Jeg vil nu gerne have hækken skåret tilbage til 180 m., idet det er meget besværligt for mig at klippe hækken på denne måde. Den vil jo så på grund af niveau-forskellen mellem de to grunde, blive lavere på naboens side. Hvad siger hegnsloven i denne situation ? Nogen der kan hjælpe og som kender til dette problem ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 16-05-11 08:53

Kender ikke lige det problem, men du kan garanteret finde svaret i

Hegnsloven med kommentarer af Bendt Berg

som du sikkert kan finde på dit lokale bibliotek

Den er fyldt med afgørelser fra hegnssyn, domstole osv, jeg har haft meget glæde af den.

Det er rart at kende reglerne, inden man snakker med naboen!

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 16-05-11 09:04

Din nabo kan forlange at den skal være 1,80 m på hans side. Prøv at snakke med ham, det kunne jo være at han tog den i toppen.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-05-11 09:17

Hæk/hegn i skel kan forlanges "ned" i 1,80 m. fra begge parter - dvs. du er i din fulde ret til at forlange/klippe hækken ned i 1,8 m. Naboen kan ikke forlange den op i 1,8 m. på hans side, når den så bliver højere på din !
Hvis du giver tilladelse til det er det en helt anden sag

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-05-11 09:19
Kommentar
Fra : myg

Dato : 16-05-11 09:33

Det ser ud til at jeg ikke er opdateret på fronten og at Thyregod8 har ret. Beklager.
1,8 m. er blevet vejledende og max. højden er 2m., så 2m. høj målt på den side med det laveste jordniveau (din) er max. højden.
Den må ikke blive højere og kan ikke forlanges lavere.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-05-11 10:01

Wollesten

De fleste, der har en hæk i skel, må stå på et eller andet (stige) for at klippe en hæk i 1,80 m højde.

Det her er vist en tastefejl

Citat
Jeg vil nu gerne have hækken skåret tilbage til 180 m

Du skal også tænke på en ting, hvis du får ret til at klippe hækken ned til 1,80 m, så vil naboen kunne kigge ind til dig.

Men er problemet kun, at du skal stå på noget, for at kunne klippe hækken, så kan du ikke vinde en sag.

Tal med naboen, før du evt. vil rette henvendelse til kommunen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-05-11 10:26
Kommentar
Fra : MimisMor

Dato : 01-06-11 07:56

Bor selv med niveauforskelle til alle tre sider, ca. 1 m, og har heldigvis ingen problemer.

Så vidt jeg er orienteret, så tager ´hegnsloven´ ikke højde for situationer som vores, så skriv "højde på hegn ved niveauforskelle på grunde" i Google, og så vil der komme forskellige sager op, som minder om din og vores situation.