/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Evt. salg af hus
Fra : Betty Boop
Vist : 1100 gange
500 point
Dato : 10-05-11 21:59

Hej alle i klogehovder

jeg har et hus som skal tilsluttes offentligt kloark, men har desværre ikke penge til det, kan ikke låne dem i banken, kreditforeningen eller kommunen

Så det bliver nok desværre et salg eller en tvangsauktion

Det første er kun hvis firmaet vil vente på at få pengene på tilslutningen til huset er solgt, ellers må det jo på tvang

Hvad er konsekvensen af en tvang ?
Prøver de at få alle de penge ind som der skyldes i huset eller hvad sker der og bliver min gæld mindre hvis de får solgt huset til en eller andet pris ??

På forhånd tak for svaret

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-11 22:16

I princippet berøres din formue (gæld) ikke ved salg.
Du får det huset er værd. Det bliver du hverken rigere eller fattigere af.

Men du slipper for drift og ejendomsskatter i fremtiden.

Hvis det ikke er belånt til skorstenen kan du få realiseret noget værdi og brugt den til at nedbringe eller helt afdrage lån. Så vil du slippe for dyre renter frenover.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-05-11 22:20

Læs om tvangsauktion her

http://www.bolius.dk/alt-om/koeb-salg-og-udlejning-af-bolig/artikel/hvad-er-en-tvangsauktion/

Det bedste ville være, at du kunne få huset solgt. Ved en tvangsauktion kan du ikke være sikker på at "gælden" bliver indfriet.

Citat
Men pengene skylder du stadig, og den gæld forældes først efter 10 år.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 10-05-11 22:25

Det beløb som tvangsauktionen ikke dækker gælden i huset, kommer du til at hænge på gælden fremover. Hvis den derimod kan dække mere end gælden, skulle der gerne blive et beløb til dig.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 10-05-11 22:30

HI Boop
Det er da en værre supedas du er endt i,er du (førtids) pensionist kan du få indefrosset hele regningen.
Tvangsauktion ER ALDRIG GODT,du kan som udgangspunkt kun komme af med flere penge,da huset bliver solgt til højstbydende,kloakfimaet vil hente sine penge gennem kommunen og evt. lade kloak vente på grunden til ny køber
Du skal desværre nok ikke forvente den store formue,køber overtager ubetalte regninger,men du overtager restgæld hvad der måtte blive,så kan du sælge så gør det PØJ PØJ

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-05-11 05:45

Der stikker noget bag siden du ike kan låne de penge kloakering.
Nå men nu til sagen.

En ejendom bliver næsten altid solgt til langt under den offentlige vurdering og til så en lav pris at det ikke kan dække det skyldige beløb.
Et lille let regnestykke. Dit hus kommer på tvangsauktion og du skylder f.eks. 800.000 kr til en kreditforening/pengeinstitut m.m. På tvangsauktion bliver det solgt for 500.000 kr. Du skylder så stadig 300.000 kr væk til kreditforening/pengeinstitut og dette beløb skal du batele. Der kommer også et støre beløb til advokat m.m.
Jeg har aldtig hørt at der bliver penge i overskud efter en tvangsauktion.

Det bedste er at få det solgt inden du hænger på gælden til kloakering. Det bliver nok svært at få solgt da en køber så skal betale 35.000-60.000 kr. for tilslutning.

hawaii7

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 11-05-11 07:00

hawaii7

Ja jeg har lånt op til de 80% man kan låne i et hus

Men han mente jeg kunne ringe rundt til de andre kreditforeninger og få et lån der

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-05-11 07:22

Hej Betty Boop

Jeg kan desværre kun tilslutte mig de øvrige indlæg.

Det bedste du kan gøre er at prøve at få solgt huset hurtigt (hvis du ikke ønsker at blive boende) eller få et banklån (eller et tillægslån i en kreditforening) i huset til at dække kloakregningen, begge lån er en del dyrere end de alm. kreditforeningslån, bl.a. fordi sikkerheden i huseer dårligere, der kan også være tale om hurtigere afdrag på gælden.

Måske kunne du spare nogle penge på din nuværende realkredit ved en omlægning af lånene, fx fra fast rente til flex (evt. med rentegranti), men der er selvfølgelig også en risiko plus omkostninger ved det!

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-05-11 10:27

Du kunne forsøge at låne penge gennem banken ved tinglysning af pantebrev i huset. Jeg kender ikke beløbet du skal bruge, men en bank vil måske gerne låne nogle penge ud, hvis der er en vis sikkerhed f.eks. ved tinglysning af et pantebrev på beløbet med sikkerhed i huset. Den pågældende bank vil så til gengæld nok kræve høje renter af lånet, da jo sikkerheden ligger i de sidste 20 %. Men det er da formentlig langt bedre at blive i huset, betale en noget høj rente og undgå en tvangsauktion.

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 11-05-11 10:46

Jeg har faktisk et ejerpantebrev på 110000 kr men banken skulle ha sendt det til mig og mener ikke jeg har set det igen

ved ikke over hvorlang tid et sådan lån skal betales tilbage, og jeg har kun 2100 kr at leve for hver mdr

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-05-11 11:19

Du kan kontakte banken og spørge om du kan få hævet beløbet til det du skal bruge.

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 11-05-11 11:41

De er igang med at lægge kloark ind, og der er blevet lagt en pumpestation i min forhave, så tilskutningen til kommunen bliver på lidt under 11300 og det vil koste ca det samme for det der skal graves op inde i min have for at blive tilsluttet pumpestationen

mit problem er også at jeg kun har 2100 kr tilovers til kost når de faste udgifter er betalt, så der er vrikelig ikke så meget at spare op af ( er under uddannelse )

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-05-11 12:18

Hvis du laver en udvidelse af dit pantebrev, vil du skulle betale ca 20 % mere om måneden meget rundt regnet. Hvis pantebrevet ikke er på 30 år er det måske muligt at få en længere afdragsperiode så den månedlige ydelse bliver mindre.

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 11-05-11 13:42

Der er godt nok et ejerpanteprev på 110000 med der er ikke nogle der har pant i det, så der er ingen afdrag eller restlånetid på

Jeg skulle selv ha det liggende til jeg engang skulle låne penge igen, men har ikke helt styr på sådan noget

Når jeg kikker på BRF kredit så har jeg et alt lås hos dem og et ejerpantebrev hos privat

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 500 point
Dato : 12-05-11 09:22

Ditr ejerpantebrev har vel ligget som sikkerhed for et tidligere lån, hvis det er betalt ud kan du forhåbentlig tage et nyt lån med ejerpantebrevet som sikkerhed.

Så jeg ville checke med banken om de har returneret det, min erfaring er, at banker ikke er nær så flinke til at returnere papirer som med at kræve dem!

Hvis de har returneret det, skal du vist igang med at kigge i gemmerne.

Hvad er det for et lån du har hos BRF, fast (og hvilken rente), variabelt/flex, løbetid, er de med eller uden afdrag?

Kort sagt, kan du spare penge på at lægge lånet om, få en afdragsfri periode, fx indtil du har afsluttet uddannelsen el.lign?

Kommentar
Fra : Betty Boop

Dato : 12-05-11 11:53

Mit lån hos BRF er fast obligationer og på 5 % og uden afdragsfrihed

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-05-11 12:23

Så ville jeg prøve at gå ind på http://www.brf.dk/412568B30049A81F/alldocs/DOC-omlaeg-laan

med dine konkrete tal, og regne på om du kunne få lidt luft i din økønomi ved at omlægge lånet, fx til et flexlån, ikke 1-årigt, men for så lang tid, at du regner med at have afsluttet din uddannelse, eller omlægge til et andet fast-forrentet lån , med afdragsfrihed i samme periode.

Du kan også omlægge dit lån hos andre end BRF, der er det dyreste realkreditinstitut du kan finde

http://www.dinepenge.dk/bolig/prisforskel-paa-realkredit-frem-i-lyset

de andre kan også genbruge tinglysninggebyret fra dit nuværende lån.

Godkendelse af svar
Fra : Betty Boop

Dato : 06-07-11 21:31

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-07-11 22:49

Selv tak, Betty Boop, håber du får en god løsning