/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Spanien - lejelov for langtidsleje
Fra : Ysseven
Vist : 1740 gange
200 point
Dato : 06-05-11 07:24

Hej derude...!

Er der nogen, som kan hjælpe med svar (og gerne links) på spørgsmål om lejeloven i Spanien...?

Problemet er kort, at der er en tidsbestemt "hjemmelavet" lejekontrakt på 5 år, med genforhandling af vilkår (deling af fælles udeområder, medhjælp m.v.) efter 2 år. Der står i kontrakten, at den kan opsiges med 1 år fra udlejers side og 3 måneder fra lejers side.

Kontrakten har løbet i ca. 1 år, og nu har udlejer opsagt lejerne. Det ville man ikke kunne efter dansk lejelov - men kan man i Spanien? Udlejer vil ikke bruge det selv, men bare have lejerne ud, fordi der er opstået en tvist, som er eskaleret, fordi udlejer er en sur gammel (dansk) dame med dårlig hukommelse.

Jeg har fundet lidt info på nettet, men det har taget lang tid og var ikke super-brugbart:

http://langtidsleje.wordpress.com/ & http://www.zapin.net/artikler/udlejning-ejendom-spanien.asp

Det bedste ville selvsagt være at spørge en lokal advokat, men det er der ikke penge til.

På forhånd tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-05-11 07:47

Prøv også at spørge på - udvandrerne -

http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvandre.nsf/UniqKW/AESforum

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-05-11 07:48

Citat
men det er der ikke penge til.

Det er selvfølgelig trist, men det bevirker du ikke vil kunne få et svar der kan bruges....

Der sidder da ingen her der har 100% kendskab til den spanske lejelov (der er vist problemer nok med den danske)

Så enten må du spørge i et spansk forum eller spørge en spansk boligadvokat - der er ikke store muligheder her for andet end gætterier.... og de vil sikkert alle bygge på den danske

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-05-11 08:05

--> Nordsted1 - dér havde jeg kigget, men synes ikke, at det virkede som det rigtige sted...

--> refi: Det kunne jo være, at der sidder nogen herinde, som har været (eller kender nogen som har været) i en tilsvarende situation...

Tit og ofte er der jo gode links-findere herinde, fordi de søger på andre måder - og den med gætterierne er jo en gennemgående risiko, eftersom det er "brugere uden ansvar for svarets kvalitet" som hjælper...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 06-05-11 08:25

Ysseven, der er et forum på siden, hvor du kan stille dit spørgsmål

http://www.udvandrerne.dk/JLKM/Udvandre.nsf/UniqKW/1CSforum

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 06-05-11 08:53

--> Nordsted1: Det har jeg så gjort nu...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-05-11 09:46

Lejer har jo underskrevet kontrakten, så der skal nok en advokat ind over for at underkende indholdet hvis det strider mod spansk lov.

Da jeg for en del år siden begyndte at leje værelser ud var det også en hjemmelavet lejekontrakt, som dog fulgte lovgivningen.
Jeg fandt først ud af senere at man kunne købe en færdigstrikket hos bogpusheren for en tier

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-05-11 05:04

efter dansk lovgivning kan er tidsbegrænset lejemål opsiges MED 1 års varsling som der også står i kontrakten (så går den igennem hos llo/retten) hvis man skulle komme der til med temlig stor sikkerhed.

>>Juridisk set kan du godt indgå et tidsbegrænset lejemål, som du har mulighed for at opsige til fraflytning på et tidligere tidspunkt. Men det skal være et særligt fremhævet vilkår i lejekontrakten, og det skal ligeledes fremhæves, at der er tale om en ejerlejlighed e.lign.
Men selv om du indsætter et sådant vilkår, kan du ikke opsige lejemålet med tre måneders varsel. I stedet kan du forsøge at opsige det med et års varsel

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 07-05-11 06:41

--> rotw: Jeg spørger ind til kendskab til den spanske lovgivning på området, ikke den danske - men jeg vil gerne have lov til at korrigere dig, for du er vist kommet til at blande ting lidt sammen:

Et tidsbegrænset lejemål kan ikke opsiges til før udløb, medmindre det klart er aftalt på forhånd (Lejelovens § 80, stk.1).

Skal et privat (ikke-tidsbegrænset) lejemål opsiges "uden årsag betinget i lejers adfærd", så kan udlejer bruge 1 års opsigelses-kortet, såfremt han selv vil flytte ind. Men selv her er der lidt "hvis og hvis".

Dette blot til oplysning, idet jeg ikke håber, at denne tråd nu løber af sporet...