/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Støj fra køleskabs-termostat (lydstudie)
Fra : molslinien
Vist : 1010 gange
84 point
Dato : 02-05-11 11:58

Hej

Jeg har et øvelokale/lydstudie, og der er installeret et køleskab

Når køleskabet tænder/slukker en gang imellem (termostat regulering) så skaber det en kort elektrisk lyd i højttalerne
Det kunne man leve med.. men lyden kommer også med på lydoptagelserne (computer) og gør dem ubrugelige :(

Køleskabet har sin egen seperate stikkontakt på væggen, men det lader til at alle strømudtag i rummet kommer fra samme strømkilde

Hvad kan man gøre?

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 02-05-11 12:15

Der er vel altid de lavpraktiske muligheder,

* Tag stikket ud af køleskabet, når der arbejdes i studiet.
* Flyt køleskabet til en anden fase/sikringsgruppe

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 02-05-11 12:31

Eller flyt køleskabet til et andet lokale

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-11 12:38

Det må være defekt.

Faktisk er elektriske apperater ikke lovlige når de laver det stunt.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-05-11 14:00

Skift over til batteridrift, eller få en elektronikmekaniker til at sætte en støjkondensator på, eller sæt skabet til en jordet stikkontakt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-11 17:36

Fejlen er nok ikke i køleskabet, men at dit lydstudie ikke overholder direktivet.

Selvfølgelig får de strøm samme sed fra, for du har vel kun en elleverandør.

Derfor hjælper en anden gruppe ikke ret meget.

Du lar for langee mikrofonledninger og de danner sikkert loop, eller er med "jording" i den gale ende. Det er de typiske fejl som gør udstyret for følsomt for induktiv støj.

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 02-05-11 18:17

Der er kun én sikringsgruppe i rummet. Og jeg har kun det rum

Det er ikke mikrofonkablerne eller andet i den stil.. hvis jeg piller alt fra og optager "ingenting" så kommer kliklydene stadig med på optagelsen

Der er ikke jordben på stikket til køleskabet
Måske kunne jeg prøve at jorde computeren.. hmm jeg har bare hørt så meget med at man skal holde sig fra at blande jord og ikke-jord (?)

Men måske Eyvind var inde på noget rigtigt med en støjkondensator ;)

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 02-05-11 18:19

Jeg kan vel ikke jorde køleskabet hvis der ikke var jordben som udgangspunkt eller hva?

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 02-05-11 20:01

Prøv med en skilletransformer. Enten på køleskabet eller anlægget, så kan det være du undgår gniststøjen fra termostaten.

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 02-05-11 20:53

olehenne> den tanke har jeg selv haft, men vidste ikke hvad jeg skulle søge på
Tak, jeg kigger lige på det

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 03-05-11 00:54

Er det ikke "surge protector" eller "power conditioner" jeg skal have fat i?

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 03-05-11 08:04

Det ved jeg ikke. Måske nogen ved hvad den gør? Skille trafoen adskiller spændingen fra jord og bruges som beskyttelse mod overgang.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-05-11 10:22

er et lik til firma der beskæftiger sig med bla elektisk støjdæmpning

https://webmail01.one.com/src/webmail.php

I "gamle dage" hed det Ulveco. Har anvendt det i forbindelse med industrielektonikstyringer og det var effektivt . Desværre er det forholdsvis dyrt så hvis det bare er et "haraldnyborg drinkskab der står i studiet" er det nok billigere at skifte køleskab .

Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-05-11 10:25

"Ulveco" løsningen: glemte lige at det er alt dit optageudstyr der skal kobles på Ulvecoen og ikke køleskabet .

Kommentar
Fra : molslinien

Dato : 03-05-11 10:30

Iham linket er forkert :/

Kommentar
Fra : lham

Dato : 03-05-11 11:54

UPS
jeg prøver lige med et nyt link

http://www.noratel.dk/content/view/full/2246