/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
relæ slår fra
Fra : farmer-k
Vist : 614 gange
100 point
Dato : 01-05-11 20:26

når jeg starter en motor for den relæèt til at slå fra, jeg har ikke en megger for at måle overgang, men kan jeg ikke bruge en gennemgangstester mellem viklingerne eller hvordan griber jeg lige den an??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-11 20:34

Startstrømmen kan være for stor.
Er sikringen dimensioneret til motoren

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 01-05-11 20:39

ja det kunne det, ja det skulle være på plads med dimensionering, den har kørt førhen. hvis startstrømmen er for stor, vil det jo være sikringen der ryger og ikke PFIèn?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-05-11 20:52

Hvis det er HFI relæ der slår fra, er der afledming mellem viklinger og stel på din motor.

Det er ikke sikkert din gennemgangstester på afsløre den fejl. Da modstanden imme behøver at være meget lav...

En megger jo skyder igenne med 500-1000V, og har derved lettere ved at afsløre fejlen..

vh Ben

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 01-05-11 21:32

ja det er jeg klar over med meggeren, men hvis man ikke lige havde sådan en om der så var anden mulighed, jeg kan bare ikke lige komme på hvad, så ville lige hører om nogen hvade en anden idè?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-05-11 21:55

JA du kan godt bruge din gennemgangstester/multimeter til at måle om der er overgang fra en vikling til stel/jord, for det er en overgang/fejlstrøm der får PHFI relæet til at slå fra.

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 01-05-11 22:27

det var bare det jeg lige skulle have bekræftet. tak for hjælpen..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-05-11 09:52

Du kan prøve med ohmmeteret. Hvis du måler overgang under 1 MOhm er der fejl.
Hvis du ikke måler overgsng kan det blot være fordi ohmmeterets spænding er for lav til "alt slå igennem" en fejl. Så er du ligeklog.

Der er en grund ti at man skal isolationsmåle med en tomgangsspænding på mindst 1000 V.
Folk kalder den slags meggere, selv om de kan være af et andet fabrikat
.

Kommentar
Fra : farmer-k

Dato : 02-05-11 18:19

selvfølgelig ja det isolationsmåle, men har lavet det, så det kører igen.