/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Har jeg en Børge Mogensen sofa?? HASTER
Fra : kipumi
Vist : 9868 gange
100 point
Dato : 21-04-11 18:12

Jeg hr en gammel lædersofa, som jeg har arvet for 15 år siden. Den har jeg sat til salg i den blå avis. 2 minutter efter , at den var st til salg, bød nogen over prisen, mog vil hente den med det samme. Nu er der en, der siger, at den fuldstændig ligner en Børge Mogensens sofa. Det er jo helt andre priser, så hvordan finder jeg nu ud, og det kan være det. Er der noget sted på sofaen, det vil stå. Eller kan jeg spørge en på nettet, jeg har jo et foto af den. Han skal jo ikke have den forærende.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-04-11 18:14

måske du skulle ligge den ind på qxl, eller lignende i stedet??

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 21-04-11 18:18

Læg et billede ud her. Så kan det være der kommer en sofakyndig forbi

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-04-11 19:11

Citat
Har jeg en Børge Mogensen sofa?? HASTER
Fra : kipumi

Hvis du havde et billede? MÅSKE..............................................
http://www.dba.dk/soeg/?soeg=B%c3%b8rge+Mogensen

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 21-04-11 19:35
Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-04-11 21:20

Citat
HASTER
Fra : kipumi

De er sikkert gået i KOMA (slagtilfælde) over prisen...

Kommentar
Fra : kipumi

Dato : 21-04-11 23:52

Problemet er, at jeg da manden tilbød mig mere end prisen på DBAvis, så jeg slog til.. Bagefter tænkte jeg jo, at det var da egentlig underligt. Vi har aftalt, at han kan hente den lørdag, og så er det jo, at jeg gerne ville vide om det var en ægte sofa, for så får han den jo ikke for 600 kr?? En anden på DBA skrev, at det måske kunne være en B:M: sofa, og jeg skulle undersøge det, før jeg solgte den. Her er linket : http://www.dba.dk/laedersofa-3-pers-brun-b/id-73523296/
Så der er ikke så meget tid at løbe på.

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 100 point
Dato : 23-04-11 06:25

Kunne godt ligne BM2213 - Ambassadesofa fra Fredericia Furniture, men BM2213 er 222cm lang og din sofa er 'kun' 195, så din er sikkert en kopi af BM's berømte sofa!!

http://www.google.dk/search?q=Ambassadesofa&hl=da&client=firefox-a&hs=1o&rls=org.mozilla:da:official&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&ei=tFeyTeidEs7tOafZ6fkI&sa=X&oi=mode_link&ct=mode&cd=2&ved=0CA0Q_AUoAQ&biw=1280&bih=874

Den såkaldte Ambassadesofa er efter 40 år endnu mere efterspurgt end nogensinde, og frister en tilværelse som luksusmøbel i de fineste stuer, skabt af kun de allerbedste materialer.

Børge Mogensen designede i 1962 sofaen BM2213 til sit private hjem i Gentofte nord for København. Her står den stadig mellem de to borde, som blev udslagsgivende for målene på sofaen.

Enkelheden og de rene linjer har siden gjort sofaen til et af de mest anerkendte Børge Mogensen-møbler, og den står i dag i regeringsbygninger, ambassader, chefkontorer og private hjem over hele verden. Det er da også herfra det specielle kælenavn, Ambassadesofaen, stammer.

Ministrenes foretrukne
Sofaen er lavet efter samme konstruktionsprincip som den sofa, som Kaare Klint tegnede til den internationale udstilling i Barcelona i 1928. Den er blandt Børge Mogensens mest eksklusive, og bare læder til en evt. ompolstring løber let op over 10.000 kr.

Sofaen står ikke bare på alle danske ambassader i verden, men også rundt op på Christiansborgs regeringskontorer. Ministre tildeles sofaen i brunt eller sort læder, mens departementscheferne bliver tildelt en i stribet eller ensfarvet stof. Mogensen formgav sofaen så den passede til at han kunne ligge helt udstrakt i den, og i hans hjem stod sofaen i pejsestuen. Det er et overpolstret møbel, som udstråler både klasse og god smag, holdt i læder med ben af bøg, eg, kirsebær eller mahogni.

Modellen fås som 2 og 3 personers sofa i længderne 222 og 158 centimeter, samt desuden som høj og lav stol.

Godkendelse af svar
Fra : kipumi

Dato : 23-04-11 09:37

Tak for svaret dogvillestar.
Jeg fandt aldrig ud af om det var en BM. Men målene passer ikke. Sofaen ligner fuldstændig, men sotlen gør ikke. God Påske til alle. :)