/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvid striber på tagbjælker tegn på vand?
Fra : magpie
Vist : 702 gange
16 point
Dato : 10-04-11 19:42

Ser tit på hus pga forventeligt snarligt køb.

Er det rigtigt, at hvide striber på tagbjælker under selve taget er tegn på, at de har været udsat for vand og at der således er sket vandindtrængen pga utætheder i taget?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-04-11 20:04

det er korrekt. og der må også forventes at være svampeangreb i træværket. du bør være ret opmærksom på det og hvis du ikke har planer om at udskifte tagkonstruktionen, er det nok ikke det bedste køb.

Kommentar
Fra : magpie

Dato : 10-04-11 21:01

Men tilstandsrapporten omtaler det overhovedet ikke, selvom de hvide striber kan ses med det samme man kommer op på loftet.

Hvordan kan det være, at vandet danner hvide striber?

Og vil en tidligere vandindtrængen som denne virkelig med stor sikkerhed skabe svampeangreb også?

Accepteret svar
Fra : simonanton

Modtaget 16 point
Dato : 10-04-11 21:14

Det behøver ikke være ensbetydende med svampe angreb, det kan sagtens være der kun kommer slagregn ind. Hvis der er god udluftning betyder det ingenting.

Gamle beton-tagstens belægninger, har det med at blive gennemvåde når det regner og derfra kan det give lidt dryp, og hvis det er uudnyttet tagetage med god ventilation betyder det ikke noget. Dog er det et tegn på at taget er ved at være slidt.

Hvis belægningen er eternit kan der være utætheder i samlingerne skruerne kan være blevet løse, eller så kan det være mos der har ædt sig igennem, så det giver lidt dryp..

Men hvis der er god ventilation og det ikke regner ind pga huller ell. revner skal du ikke være nervøs

Godkendelse af svar
Fra : magpie

Dato : 21-04-11 19:55

Tak for svaret simonanton.