/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Opel hovedbremsecylinder
Fra : kjalexandersen
Vist : 1433 gange
180 point
Dato : 05-04-11 15:55

Hej. Trods omhyggelig udluftning af alle 4 nipler, kan pedalen stadig trykker næsten helt til gulv i bilen. Den føles fjedrende. Det skulle så betyde at der stadig er luft i systemet. Men hvordan kan det fastslåes at hovedcyinderen ikke pumper ny luft ud i systemet, der kommer nemlig ingen bobler i beholderen ved pedaltryk ?? Det synes som om der efter pedalaktivering kommer nye bobler ud. Jeg ville gerne vide hvor fejlen er, da en ny cylinder er rimelig dyr, hvorfor alle kvalificerede svar er MEGET velkomne. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-04-11 15:59

Har du undersøgt ABS ventilblokken ?

Den har ofte sin egen - eller flere - luftenipler.
Derudover kan den kræve særlig aktivering via et testmodul, for at få den luftet ud.

Kommentar
Fra : kjalexandersen

Dato : 05-04-11 16:40

Hej Beestone, tak for indlæget. Jeg glemte at skrive at det er en Opel Omega A 91 med abs, men denne skal ifølge rep. bog ikke udluftes separat. Der er heller ingen nipler. Det burde altså være rimelig let at udlufte bremserne.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 05-04-11 18:31

Har sådan en tromlebremser på baghjulene ? Hvis ikke bakkerne er justeret helt ud, vil du have fornemmelsen af, at pedalen bliver fast nede ved bunden. ( Og stol aldrig på selvjustering ) så hvis det er tilfældet, skal du manuelt justere op, så tromlen lige akkurat kan glide på og dreje - den må ikke gå stramt. Så kommer pedalen også med op, hvor den skal være.

Hvis det ikke hjælper, må du prøve på en grusvej e.l. at aktivere abs`en, så væsken cirkulerer og får evt. luft med ud.

Kommentar
Fra : kjalexandersen

Dato : 05-04-11 19:58

Hej Cortina. Bilen har bremseskiver også bag, så det er ikke det du skriver, der kan være problemet. Desværre holder bilen uindreg. i garagen for klargøring til syn.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 05-04-11 23:23

Er det lastafhengig ventil på bilen?Så kan det være at den skal aktiveres.
alimak

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 10-04-11 14:18

Hvordan udlufter du ?

Kommentar
Fra : kjalexandersen

Dato : 10-04-11 20:35

Jeg udlufter første højre, dernæst venstre baghjul, så højre forhjul og til sidst venstre der er nærmest hovedbremsecylinderen. Det har altid virket på min opel record fra 85 uden abs bremser,men rækkefølgen er vel den samme med abs . Eller ??? Der er suget 1- 2 liter bremsevædske ud af systemet, men der kommer stadig små bobler ud af niplen ved højre baghjul. pedalen er blød og når motoren startes går den faktisk ned til gulvet. Kan en defekt hovedbremsecylinder suge luft ind, der er ingen ingen vædskespild nogetsteds.??
Bilen har stået i garagen, kortvarig tømt for bremsevædske,for udskiftning af rør og slanger, men der var intet i vejen med pedaltryk eller bremseevne da jeg købte den for 9 mdr siden. Det skulle være mærkeligt om bremsecylinderen netop er blevet defekt efter indgreb i systemet.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 180 point
Dato : 10-04-11 21:34

Hvis bremsesystemet tømmes for bremsevæske, vil det ruste indvendigt.
Hvor meget og hurtigt det ruster, afhænger af hvor længe det står tømt.

men jeg bider mærke i, at du skriver der bliver ved med at komme bobler ud ved højre baghjul.
Det tyder på, at der står mere luft her, end du er parat til at indrømme.

Måske du skulle prøve med en anden udluftningsmetode ?
Jeg ville prøve den gammeldags bøvlede, besværlige og langsommelige metode med at få en hjælper til at pumpe tryk op med pedalen - uden at motoren går i tomgang - altså uden vakuumservo.

I skal kommunikere undervejs i arbejdsgangen, som f.eks. hér :
1) du råber til hjælper : pump og hold tryk
2) hjælper svarer : "holder" - når pedalen er hård
3) du linder lidt på niplen og lader det løbe forholdsvist langsomt ud
4) når hjælper har pedalen tæt ved bund råber han "bund" og du spænder straks niplen.
5) du svarer ved igen at råbe pump og hold tryk
osv.

for hver 2 gange SKAL du efterfylde bremsevæsken

Det er MEGET vigtigt at du lukker niplen mens der er tryk på.
Ellers løber der luft ind baglæns ved niplen.
Det sker også nemt med den moderne sugemetode.

Men ærlig talt tror jeg slet ikke du er i tvivl om hvordan man lufter bremser ud.
I stedet er dit problem formentlig en større luftlomme som er godt gammeldags besværlig at få luftet ud

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 10-04-11 22:27

Citat
men der kommer stadig små bobler ud af niplen ved højre baghjul.

Når der stadig kommer luft ud, kommer der også stadig luft ind... Du må finde den omløber der er utæt på vejen.

Så når du finder din utæthed, kan du også udlufte bilen korrekt.

vh Ben

Godkendelse af svar
Fra : kjalexandersen

Dato : 10-04-11 22:52

Tak for svaret Beestone. Jeg har netop fundet at Haynes rep-bogen for min omega anfører udluftning af begge forhjul først !!!. Modsat hvad jeg har gjort af manglende viden om rækkefølgen. Jeg har tidligere brugt den udluftningmetode du anbefaler, men syntes at det er nemmere at suge luften ud med kompresseren. Det har da også virket fint på recorden. Jeg vil prøve igen på den gamle måde og håber at problemet bliver løst. Jeg takker for alle indlæg