/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiat punto 55 bruger meget bezin
Fra : edison
Vist : 1512 gange
200 point
Dato : 31-03-11 18:01

Hej, vi har en fiat punto 55, altså en 1.1L
og den er begyndt at bruge en den benzin, den går ca mellem 10 og 12 på litren, og det er ikke meget. der er nye filtere, tændrør mm.
er der nogle der har en ide om hvad der er galt..

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 31-03-11 21:08

Kørestil? luftfilter? Nødprogram? Hængende bremser? Der er mange muligheder uden noget mere konkret...

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 31-03-11 21:21

Een ting er, at tændrør etc. er skiftet, men hvordan går den så efter dette ? Hvis forbruget er steget markant efter den omtalte udskiftning, er der helt sikkert noget, der er gået galt undervejs.
Sidder alle slangeforbindelser på deres rette plads ? Herunder også motorens luftindtag og luftmængdemåler etc. ? Hvordan ser udstødningen ud ? Hvis den er mørk og sodet i afgangsrøret, kører den helt sikkert - og overraskende nok - med en alt for fed blanding.
Hvis du ikke umiddelbart kan se defekte slanger eller andet iøjnefaldende, er det eneste rigtige en tur omkring et diagnoseværktøj. Få en udlæsning af fejlkoder, og i den sidste ende kan du spare en del i.f.t. at udskifte den halve bil baseret på gætteri.

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 31-03-11 21:35

fabrikken opgiver forbruget til 15,7 km/l for en punto 55 (1,1) med 'fire' motor,
i praksis er det umuligt at opnå for alm. mennesker,

en alm. gennemsnits billist skal være glad for at kunne køre 12 - 13 km/l ved gennemsnitskørsel,
og omkring 9 - 10 km/l ved bykørsel,.. !
ved jævn landevejskørsel,.. 80 km/t burde det være muligt at opnå omkring 15 - 16km/l
stiger hastigheden fra 80 til 110 km/t,.. stiger benzinforbruget markant (mener det er omkring 30%)

så umidelbart ser det ikke så galt ud,.. men det afhænger af din kørestil,

hvis forbruget pludselig har ændret sig markant, med samme 'køremønster'
er der grund til at teste bilens computer,.. den indeholder informationer om ændringer i motoren,
det er svært at 'gætte',.. det kan være næsten alt,.. lige fra en defekt lambdasonde
til slidte / stoppede indsprøjtningsdyser, filtre, brændstofpumpe, tændingsindstilling, osv.

få en mekaniker med speciale i Fiat,. til at måle det hele igennem,.. pengene er godt givet ud,
du får en udskrift med alt der er unormalt, derefter er det meget nemmere at finde fejlen,
og kun udskifte de defekte dele,

den 'gamle' metode med at udskifte dele på 'må og få', eller 'gehør',..
bliver som regel dyrere, uden garanti for at finde fejlen.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 01-04-11 14:32

Årgang?

Kommentar
Fra : edison

Dato : 01-04-11 17:18

det er en 1999. men altså den gamle model med mono point indsprøjtning

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-04-11 19:50
Godkendelse af svar
Fra : edison

Dato : 08-04-11 19:10

Tak for svaret EA_HS.