/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
Bilagskontrolanter
Fra : Jarlan
Vist : 1813 gange
40 point
Dato : 30-03-11 11:19

Jeg har hørt at man i foreninger ikke bruger navnet revisor men i stedet for bilagskontrolanter,
har det noget med jura at gøre.
hilsen Jarlan

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 50 point
Dato : 30-03-11 11:23

Det har jeg svært ved at forestille mig, revisor er ikke en beskyttet titel.

Men alt efter opgaven kan det jo tænkes at de "bare" sidder og kigger bilag igennem og hvis man kalder dem for revisorer skal de have en højere løn.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-03-11 11:36

Kan være de bare får påduttet det øgenavn, der er jo adskillige eksempler på at det har været en dårlig ide at lade foreningers kasserere styre det hele selv.

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-03-11 11:58

Ja det har det!
En revisor er forpligtiget i henhold til loven og kan som sådan stå til ansvar for godkendte uregelmæssigheder!
En bilagskontrollant er ikke forpligtiget til noget som helst - han/hun tæller "bare" billag og kontrollerer ikke om disse er ægte!
MV2

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-03-11 12:02

Citat
han/hun tæller "bare" billag og kontrollerer ikke om disse er ægte!

Spild af "arbejsløn"

Det må være kommunerne der ansætter den slags

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 30-03-11 12:19

Det er som regel ulønnet medlemmer af faglige klubber på arbejdspladserne der er bilagskontrolanter - som oftest ikke uddannet i revisorkunsten ædle trick´s, det må være irriterende
at få en bøde for noget man ikke aner én skid om!
MV2

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-03-11 14:33

Foreninger og klubber bruger også en eller to valgt revisor som er et medlem udenfor bestyrelsen.
Denne revisor har ikke samme ansvarlighed som en af de rigtige.
Jeg har selv været valgt revisor i 30 år. (måske fordi jeg ikke kan regne)
Foreningen kan også vælge at købe sig til revision......................og så er det med ansvar.
Lige så vigtigt det er, at kigge på bilag kontra regnskab, er det også en opgave at se til, om foreningens formål og vedtægter passer med udgifttypen.
Sådan mener jeg det er.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-03-11 16:38

En billagskontrolant, er alene én der kontrolerer bilag, om disse er forbrugt i overenstemmelse med fx vedtægter mv. og har ikke noget med revision af regnskabet at gøre.

Det kunne fx være, at bestyrelsen er bemyndiget til indkøb for 20.000 kr. kontorudstyr. Bilagskrontolanten skal så påse, at det er kontorudstyr der er indkøbt - og at der ikke er indkøbt andet inden for de 20.000 kr.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-03-11 17:35

Citat
og at der ikke er indkøbt andet inden for de 20.000 kr

Og at kontorudstyret står på den plads det er købt til.

Godkendelse af svar
Fra : Jarlan

Dato : 31-03-11 11:51

Tak for svaret Kortoververden.
Jarlan

Kommentar
Fra : Jarlan

Dato : 31-03-11 11:54

Kære alle jeg er tilfreds med alle svar
Jarlan