/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opsætning af redekasser.
Fra : jøjø
Vist : 5480 gange
500 point
Dato : 26-03-11 15:10

Mejsekasser skal vist helst opsættes med mindst 10 meters afstand.

Stærekasser kan opsættes tæt.

Er det kun artsfæller, som mejserne ikke vil have tæt på sig i yngletiden?

Behøver en stærekasse hænge 10 meter fra en mejsekasse?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-03-11 15:11

Ja mejserne kan ikke lide at have andre kasser for tæt på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-03-11 15:24

Citat
Kassernes placering
Afstanden mellem kasserne afhænger af hvilke fugleart de er beregnet for. Man kan sagtens have flere mejsekasser i haven men der bør være ca. 10-15 m imellem dem da mejserne etablerer hver deres territorium. Stære og spurve vil derimod gerne bo flere tæt sammen, f.eks. på en husgavl, og det er endda muligt at bygge kasserne sammen til et "rækkehus". Større kasser til falk eller ugle skal man nok ikke regne med at få mere end en enkelt beboet med mindre man har mere plads end en almindelig villahave.

http://www.rokken3.dk/forum/archive/index.php/t-361.html

Bortset fra det, så har jeg set flere steder, hvor mejsekasserne hænger tættere på hinanden, side ved side, men ikke front front

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-03-11 17:09

Hvis det er mejser og ikke musvitter, kan kasserne efter min erfaring sagtens sidde tæytere end ti meter, hvis de ikke kan se hinanden og der er træer eller buskads med mad (insekter), som naturligt hører sammen med hver sin kasse. Erfaringen har jeg fra min smålandske ødegård; det er muligt, danske fugle opfører sig anderledes.
vh
pbp

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 27-03-11 00:02

Ja, jeg bilder mig jo ind, at jeg engang har læst, at mejser godt kan bo side om side med andre fugle, blot ikke med artsfæller.
Altså, at det skulle være i orden med stære som nabo.

Ellers kan det jo blive svært at finde pladser til alle i en almindelig parcelhushave.

Men måske husker jeg galt?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-11 07:13

Nææææ du husker ikke galt - der står også dette i mit link

Citat
Stære og spurve vil derimod gerne bo flere tæt sammen, f.eks. på en husgavl

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-03-11 09:17

Jeg har en kasse til blåmejser og nu har jeg hængt en kasse mere op. Ca 3½ meter vandret fra den anden kasse. På samme væg.

Nu vil blåmejsen ikke være i den første kasse mere. Den er flyttet.

Så nu har jeg 2 tomme kasser.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-11 09:24

Hvorfor to tomme kasser... den vil vel ikke flytte, når kasse nr 2 var ubeboet???

Det er jo heller ikke sikkert, at det vil blive en mejser der vil flytte ind i begge kasser, det kan lige så godt være en mejse i den ene og en spurv i den anden

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 27-03-11 11:23

Udvalget afhænger af hullets størrelse. Hvis det er 28-29 mm i diameter, er der stort set ikke andre end mejser, som vil flytte ind. Kommer det op på 31-33 mm, så er musvitten sandsynlig. Dog har én af mine kolleger sat en musvitkasse op, men mens musvitten var ude kom en skovspurv og begyndte at bygge rede.

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 27-03-11 21:26

Jamen, nordsted, stære og spurve er jo begge flokfugle.

Jeg snakker om mejser, som ikke er flokfugle - og stære.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-03-11 21:33

jøjø... så har jeg misforstået det du skrev kl. 00.02?? sorry

Jeg har haft stære og mejser i haven - samtidig - men nu kommer stæren ikke længere - den er simpelthen forsvundet i hele nabolaget

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 27-03-11 21:58

Citat
Er det kun artsfæller, som mejserne ikke vil have tæt på sig i yngletiden?

Ja

Citat
Behøver en stærekasse hænge 10 meter fra en mejsekasse?

Nej

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 27-03-11 22:34

Et svar, der er til at forstå, nordsted!
Er det noget, du blot ved af erfaring, eller har du læst det et sted?

Jeg har haft stære fast i sommerhalvåret, siden vi satte 6 stærekasser op for et par år siden.
Tidligere kom de kun på korte besøg i flokke, men nu underholder de os dagen lang fra marts til oktober.

De er simpelthen så hyggelige at have på kost - og så renser de græsplænen.

Godkendelse af svar
Fra : jøjø

Dato : 02-04-11 21:28

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-04-11 21:42

Det er noget jeg har erfaring med

Hvor er det dejligt for dig, at du har stære.... jeg har dem ikke længere - overhovedet ikke i hele nabolaget.

Andre år, har jeg fulgt dem lige til ungerne fløj fra reden, det er bare så trist og tomt uden dem