/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
lille trailer
Fra : snusi
Vist : 4434 gange
200 point
Dato : 22-03-11 19:39

Jeg er på herrens mark mht trailer og biler.
Jeg har en lille bil og på registreringsattesten står Phv. største ttv. u/bremser: 350 kg.
På de trailere jeg har set står der totalvægt 500 kg. Nyttelast 390 kg. Må jeg køre med sådan en?

snusi

Accepteret svar
Fra : kejap

Modtaget 210 point
Dato : 22-03-11 19:49

ja det må du godt. traileren vejer 500 - 390 = 110 kg. så du må læsse 240 kg. på traileren.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-03-11 19:49

nej det må du ikke. din bil har ikke bremsekraft nok til at bringe en tungere trailer til standsning.
men der findes også små trailere som du må køre med.
alternativet er nok en større bil.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-03-11 19:59

Ja det må du godt som kejap skriver din totalvægt (trailer+læs) må bare ikke overstige 350 kg.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-03-11 20:06

Du må køre 350 kg. totalvægt på traileren og som Kejap så rigtig skriver så svarer det til en last på 240 kg. på den trailer i eksemplet, hvad traileren må laste er sagen uvedkommende når du har en begrænsning på 350 kg. total.
Større biler må måske køre med en trailer uden bremser på for eksempel 600 kg. og her kommer trailerens opgivne totalvægt så ind og begrænser vægten til 500 kg. totalvægt (390 kg. last), men ikke i dit tilfælde din bil har bremsekraft til en trailer uden bremser på 350 kg.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-11 20:25

Du kan få det af/be-kræftet ved at bruge denne omregner

http://www.fdm.dk/trailer-og-campingvogn/saa-meget-maa-du-koere-med

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 22-03-11 20:26

Citat
ja det må du godt.

Citat
nej det må du ikke.

Ikke alle svar her på Kandu,er endegyldige.

Mosebaek. Stærk i tvivl.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 22-03-11 20:27

Tak for svaret kejap.

Jeg skal også kun bruge den til afklippede grene osv fra haven

Så må jeg bare igang med at finde et godt tilbud på en trailer

snusi

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-03-11 21:19

Men Mosebaek så bare klik på Nordsted1s link så kan du læse dig frem til hvad du må og ikke må.
Men hold tungen lige i munden.

snusi
lad være og købe en mindre trailer end dem der kan laste 500kg. Hvis du går i Harald Nyborg og køber og vælger den trailer der må laste 500 kg, får du akkurat den samme trailer som den der må laste 750 kg. Eneste forskel er vægttavlen. Ergo får du end bedre trailer end det der står på vægttavlen.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=3069&n=50100

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 22-03-11 22:29

Fijala ja det kan jeg godt se en fordel i.
Ikke lige for min lille bil men måske køber jeg en større bil en dag
Jeg har en Alto 1.1 Det er en lille bil men dejlig økonomisk i disse dyre benzintider

snusi

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 23-03-11 22:27

Der er to sæt regler i spil i svaret på dit spørgsmål... Hvad bilen må og hvad du må...

Bilen må gerne bare den FAKTISKE totalvægt ikke overstiger 350kg.

Men du må bare ikke køre med en trailer med en større tilladt total vægt end bilen må køre med, medmindre bilens egenvægt + 50kg ikke er mindre trailerens tilladte totalvæg! Dette gælder kun hvis du ikke har trailer/hænger kort... (har du det, må den faktiske totalvægt bare ikke overstige den vægt bilen må trække. ) Så du må godt i dette tilfælde.

Men med en større trailer (selv om den er tom) ka du komme i problemer...

Det er vildt forvirrende da der er regler for bilen og for føren...