/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Opvaskemaskine Låge.
Fra : Svekke66
Vist : 8380 gange
50 point
Dato : 22-03-11 18:09

Hej Kandu.
Har en Brandt opvaskemaskine indbygning.
Vores fjedre i lågen er gået sig en tur, tror jeg.
Kan man åbne op og se hvordan det ser ud, og er det normalt at det går i stykker.
Jeg har på fornemmelsen at det er en ret kompliceret opgave.
Er der nogen der har erfaring med problemet.
Mvh
Svend Erik

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-11 18:16

Efter en del års daglig brug kan de hårde fjedre knække af metaltræthed. Det er almindeligt.

Det er et spørgsmål om temperament håndelag og godt værktøj om man synes det er svært at skifte dem.
Jeg synes det hører til en af de nemmere opgaver.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-11 18:22

Maskinen er vel ikke mere indbygget end den er til at trække ud. Fjedrene sidder normalt i siderne.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-03-11 18:31

Man plejer at kunne trække lågen af ved at hive i den. Så kommer fjedrene tilsyne, som sidder på en arm og du kan nemt komme til dem, hvis du trækker maskinen lidt ud. Jeg tror det er en ret enkel opgave at udskifte dem, når du har fået dem synlige.

Kommentar
Fra : Svekke66

Dato : 22-03-11 19:21

Hej Thyregod.
Jeg prøver at skille det af en gang i weekenden.
Så giver jeg en tilbage melding, når jeg har prøvet at reparere eller ødelægge....
Jeg mener selv at jeg normalt kan en del, men ved ikke lige hvordan der ser ud.
Kan godt selv skifte kul i vaskemaskinen, så lidt kan jeg da. Er bare lidt nervøs for om det bliver tæt i lågen igen efter at den har været afmonteret.
Mvh
Svend Erik

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 22-03-11 22:00

Der er styreordninger, så lågen falder på plads med et klik, ligesom der nok også skal udløses en lille låsefjeder, når du tager den af. Du skal ikke være bange for om den bliver utæt, hvis lågen er kommet rigtig på plads igen. Den er kun utæt, hvis lågen er blevet vredet i stykker. Det sker ikke, hvis du trækker lige op i begge sider.

Accepteret svar
Fra : tbh_data

Modtaget 50 point
Dato : 23-03-11 21:29

Hejsa

Du kan evt. inspireres af disse billeder:
http://www.applianceaid.com/lookup.html

Mvh
Thomas

Kommentar
Fra : Svekke66

Dato : 30-03-11 17:52

Tak for hjælpen herinde. Har fundet ud af fejlen. Fine billeder

På denne model sidder fjederne sådan at de sidder fast oppe midt på maskinen, derfra med snore træk til lågen. Det var en af de plastikøjne på snoren, der var knækket. Det blev repareret med et tykt stykke kobbertråd fra et kabel.

Selvgjort er velgjort !!!

Godkendelse af svar
Fra : Svekke66

Dato : 30-03-11 17:53

Tak for svaret tbh_data.

Kommentar
Fra : tbh_data

Dato : 30-03-11 19:21

Super!
Ja, altid super fedt når "hjemmeforsøg" ender med succes. Og ved en fiasko har man jo lært noget af processen :) ... og derved findes fiasko ikke.