/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Hjemmelavet is
Fra : PrivateDK
Vist : 6491 gange
100 point
Dato : 12-03-11 21:27

Jeg har købt en ismaskine.
Kan man lave hjemmelavet is på mælk alene, eller skal der følde i, ud over æg og sukker.
Hører gerne lidt erfaring og gode opskrifter.
Helst så simple som muligt. Noget der kan laves hurtigt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-03-11 21:38

http://www.ismaskinen.dk/

her er der flere opskrifter, men flødeis, der skal fløde i- kig under galato

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 12-03-11 22:04

Hvis jeg så for pokker bare havde læst brugervejledningen først

Der er følgende:
Grundopskrift, mælkeis
3 pasteuriserede æggeblommer
3,5 dl mælk
70 g sukker
Varm mælken langsomt op, til der dannes små bobler.
Pisk æggeblommer og sukker grundigt, til sukkeret er helt
opløst. Hæld æggemassen i mælken lidt ad gangen, og varm
blandingen, til den begynder at blive lidt tykkere. Lad blandingen
køle af i køleskabet i ca. 2 timer. Hæld blandingen i apparatet,
mens rørevingen kører rundt. Omrør blandingen, indtil den har
den ønskede konsistens.
Tip:
• Tilsæt f.eks. blendet frugt, revet chokolade eller andre
ingredienser efter ønske.
• Alt efter hvor cremet isens konsistens skal være, kan du
erstatte mælken helt eller delvist med piskefløde.
• Du kan også vælge at erstatte mælken med yoghurt og
dermed lave yoghurtis.

Der var også en på vand til sorbet.

Men lader den lige stå åben.
Kunne godt tænke mig at høre hvad andre har erfaret

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-03-11 22:22

Og frys isen i mælkekartonen, den får en perfekt form og kan skæres over hvis man kun skal bruge lidt af isen.

Mums tilbehør til isen:
Tag en appelsin og skræl den med en skarp kniv således at det hvide bliver skrællet med af. Skær den ud i skiver og læg på fad, drys med florsukker og lidt kanel, trækker i køleskab et par timer.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-03-11 04:16

Jeg skal nok kigge efter mine opskrifter i morgen, men jeg kan nu også bedt lide FLØDEis.
Jeg har også en ismaskine. Problemet er, at man ikke kan lave is "hurtigt", da ismaskinebeholderen skal ligge i fryseren mindst 24 timer. (og man skal først finde plads i fryseren til den).
Desuden bliver isen til en tyk "softice", og skal evt. have en tur til i fryseren.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 13-03-11 12:51

Jeg har en kummefryser, så beholderen kan ligge der hele tiden.
Mit problem er at jeg som regel ikke har fløde, men altid masser af mælk.
Kan man lave en grundis og tilføje hvad man vil til sidst, som rom, cognac frugt mm

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-11 17:33

Jeg har haft meget glæde af en bog fra Netto, den hedder "is og iskolde drinks".

Grundopskriften på mælkeis er:

7 pasteuriserede æggeblommer
150 gr. sukker (jeg plejer at bruge 125 gr.)
6,5 dl sødmælk
1 vaniliestang (jeg synes det er nok med ½.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 13-03-11 19:07

Jeg har flere gange lavet mælkeis i min ismaskine. Sødmælk er bedre end letmælk kan jeg betro dig

Jeg har stor glæde af opskrifterne herfra:

http://www.iselsker.dk/isopskrifter/gelatoopskrifter.html

Jeg kan godt lide yoghurt-is og bruger denne opskrift:

http://www.iselsker.dk/isopskrifter/yoghurtis/80-vyo.html

Der er i øvrigt mange andre gode is, tips og tricks

Du kan godt lave en grund-is og så blande fyld i senere. Det bliver bare stadig bedst med flødeis, synes jeg.

Ellers kan du jo lave en grund-vanilieis og så lade den enkelte selv hælde en sjat cognac eller andet henover. Det smager også godt

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 13-03-11 22:20

Du kan sagtens bruge langtidsholdbar fløde.

Godkendelse af svar
Fra : PrivateDK

Dato : 14-03-11 11:58

Tak for svaret Troldepige.Tak for alle opskrifterne

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-03-11 06:29

Det var så lidt, håber du kan bruge dem.

Og, god appetit. ;)

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 15-03-11 11:18
Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-03-11 16:37

Du skal nok være obs på, at der kan være noget copyright.