/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Er derstøvproblemer med Genvex?
Fra : futze
Vist : 3680 gange
50 point
Dato : 12-03-11 12:01

Kan der komme støvpartikler igennem filteret fra et Genvex anlæg.
Jeg syntes tit at der ligger et gråt støvlag på de vandrette flader i huset.
Eller er det selve luftcikulationen der afsætter dette støvlag.
Jeg har brændeovn og det ved endhver, sviner.
Hilsen

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 13-03-11 09:48

Det er formentligt cirkulationen der afsætter støv på de flader, der rammes af luftstrømmen.
Hvis du er bange for at støv skal slippe gennem dine filtre, så prøv at pille filtrene ud og kig på din veksler ... den bør være næsten tilstoppet, hvis der slipper støv i gennem.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 13-03-11 09:58

Veksleren er ren nok, og pollen filteret skifter jeg jævnligt.
Jeg har godt nok købt nogle kasseter fra anden leverandør end Genvex.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 13-03-11 11:52

Jeg har tidligere haft et Genvex anlæg, det fjernede omkring 80 % af det støv, som vi før var plaget af fra brændovn og 4 store hunde, da anlæget blæser alt fuften ud inde fra og erstatter det med nyt udefra og det udefra køre igennem filteret skulle der ikke være problemer, med mindre veksleren vender forkert (så du renser den luft der sendes ud). Vi var så glade for den mindre støv at jeg overvejer at få en op igen.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 13-03-11 13:31

Kan du uddybe det nærmer. Veksleren skulle være vendt forkert?
Jeg har da haft selve veksleren ude og rense den, men den sidder som den gjorde fra starten.
Anlægget jeg har er et Combi 185, med krysveksler.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-03-11 17:06

Hold nu op......

Det luftbårne støv fanges (pga induktionen i dine indblæsningsorganer) og slåes af på loftet. Det er IKKE støv udefra, men rumstøv du kan se. Din rumluft accellereres op pga farten i indblæsningen. Og de støvpartikler der er i luften, bankes af, som en krans rundt om indblsæningen. Ca 20 - 30 mm fra selve armaturet.

Du bør bruge filtre i klassificering som originalt. Om du bruger Camfil eller andet lødigt er ligegyldigt. Men der findes lidt pirateri på markedet der sælger skrammel.

Selv et G80 (som er markedet ringeste filter) slipper der stort set ikke synligt støv igennem. Og F65'eren som Genvex er født med er absolut noget af markedets fineste (og indtil flere klasser bedre end Nilan's LADA filtre).

Kommentar
Fra : futze

Dato : 13-03-11 17:27

Den krans af støv ved ventilerne er nemlig en meget fint grålig ring som du beskriver, og det er
et sådan gråligt støvlag der lægger sig på de vandrette flader.
Det orginale F7 posefilter fra Genvex har jeg udskiftet med en kassetebox som måler 50 mm i højden.Jeg er ikke lige klar over fabr.
Kan du anbefale en net-forhandler af de gode F7 filter, til den rigtige pris.
Hvor tit burde F7 filteret skiftes ved normal miljøomgivelser.

Hvad siger du til jeg instalerer en varmepumpe som hjælper med at opvarme mine rum i stedet for brændeovnen,
og som supplerer rumvarmen med Genvexen.
Kan kompressoren i Genvexen holde til næsten konstandt drift i vinterperioden.

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 50 point
Dato : 13-03-11 17:44

Kan du anbefale en net-forhandler af de gode F7 filter, til den rigtige pris. NEJ
Hvor tit burde F7 filteret skiftes ved normal miljøomgivelser. Ca hver 6. måned. Lidt kortere intervaller hvis man bor i storby/eller byer med meget smog.

Hvad siger du til jeg instalerer en varmepumpe som hjælper med at opvarme mine rum i stedet for brændeovnen, GOD IDE. MEN GÅ UDENOM BILLIG-SKRAMMEL OG AMATØR-MONTAGER.
og som supplerer rumvarmen med Genvexen.
Kan kompressoren i Genvexen holde til næsten konstandt drift i vinterperioden. HVIS GENVEX'ens KOMPRESSOR KØRTE UAFBRUDT, LEVEDE DEN ABSOLUT LÆNGST - MÅLT I ÅR. DET ER ANTAL START/STOP DER DRÆBER EN VARMEPUMPE I HØJERE GRAD END DRIFTTIMER (LIDT TILNÆRMET).

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 14-03-11 07:14

Tak for svaret 3773.