/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
brødrister og vandkoger på gaskomfur?
Fra : jobestar
Vist : 2428 gange
50 point
Dato : 11-03-11 00:46

Hej, jeg er flyttet i lejlighed med gaskomfur. Så vidt jeg har forstået er gas en del billigere end el mht. madlavning.

Så jeg tænker på at købe en gammeldags elkedel til at koge vand og en brødrister lavet til gaskomfur.

tror i der er penge at spare her?

under alle omstændigheder er det bedre for miljøet kan man sige..

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 11-03-11 05:17

Hvorfor vil du dog sætte en "gammeldags elkedel" på et gaskomfur, det kan de slet ikke tåle?

Spøg til side, du vinder måske lidt i penge og miljø, men taber samtidig en masse komfort.

En gammeldags elkedel slår selv fra når vandet koger, men med en kedel på et komfur kan du glemme alt om at sætte vandet over, mens du går i brusebadet, medmindre du har fuld skrue på emhætten og tørrer op bagefter.

På samme måde skal du stå og vogte en brødrister på gassen, mens en elektrisk brødrister af den rigtige slags, hvor brødet springer op når det er færdigt, aldrig giver sorte skiver brød.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 11-03-11 07:27

Udover du miste komforten, så tror jeg det er meget begrænset hvad du vil spare. Når du bruger en elkedel går næsten al energien til at varme vandet op, men ved en kedel til komfuret vil der også bruges en del energi til at varme omgivelserne op. Det samme med brødristeren.

Jeg ville kun anskaffe mig en kedel og brødrister til gaskomfur fordi jeg syntes det kunne være sjovt at koge vand og riste brød over gas . Der er så andre fordele ved at lave mad på gaskomfur - bl.a. er det hurtigt at skrue op og ned for varmen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-03-11 08:42

En gammeldags fløjtekedel kan være meget god, men jeg har sgu skoldet fingrene mange gange når fløjten skulle af

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 11-03-11 10:38

okay kan godt ske jeg bare skal køre videre på det moderne :)

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 11-03-11 10:38

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-03-11 11:16

Selv tak, jobestar.

Jeg går engang imellem så vidt, at jeg har en kedel på brændeovnen.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 18-03-11 00:54

haha ja men når der nu er varme der, så kan man vel ligeså godt bruge det i stedet for at fyre el af med elkogeren :)