/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Frokost pauser
Fra : storebror30
Vist : 2254 gange
100 point
Dato : 06-03-11 12:04

Hejsa..
er der nogle der ved hvor man kan gå ind & se hvad reglerne om frokost pauser, & om man kan blive trukket 1 time pause på en 9 timers vagt, og om når man selv betaler sin pause om man skal stå til rådighed for firmaet

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-03-11 12:11

Du skal allerførst vide hvilken overenskomst du er ansat på- hvis der er nogen. Der er ikke til at svare på, uden den viden, da det er yderst forskelligt om man har betalt pause osv.

Normalt er det sådan, at hvis man selv betaler sin frokostpause, skal man ikke stå til rådighed.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-03-11 13:25

Så med andre ord, det kan du se i din overenskomst

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-03-11 13:33

Citat
Så med andre ord, det kan du se i din overenskomst

hvis der en overenskomst

det er jo ikke sikkert. Ellers står det i en kontrakt.

Udover diverse arbejdsmiljøbestemmelser, så er der ingen lovgivning på det du søger.
Kort sagt, hvad som helst kan være gældende, hvis der ikke er en overenskomst.

og så mit evige gentagne spørgsmål- har du spurgt din fagforening ??

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-03-11 13:38

Hvis der ikke er nogen overenskomst, er der heller ikke nogen steder man kan gå ind og se andet end kontrakten som næppe ligger på nettet, og dermed er der heller ikke nogen grund til at spørge fagforeningen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 06-03-11 14:28

Citat
om man kan blive trukket 1 time pause på en 9 timers vagt

Hvilken VAGT ??????

Er du brandmand eller politibetjent....

Luftpilot eller skibskaptajn ??????

Der er jo visse fag hvor man ikke bare kan "holde frokost" og sætte telefonsvarer på

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 06-03-11 14:48

Jo flere jern man har i ilden desto mere bliver man forstyrret

Kommentar
Fra : transor

Dato : 06-03-11 14:55

Ja man kan have ansættelse så man skal stå til rådighed , også under frokost. Ja endda også i fritiden.
Normalt vil man så også blive betalt for det ved rådighedstillæg eller lignende.
Hvis man så rent faktiskt ogsså skal udføre noget, er det at regne med til arbejdstiden.

Betalt frokostpause findes næsten kun i det offentlige.
Nu er det jo langtfra alle som er ansat efter en overenskomst , men alle skal ved lov l have en ansættelseskontrakt, hvoraf arbejdstid og også rådighed skal fremgå. Arbejdsgiveren står til en bøde hvis der ikke er en tydelig kontrakt eller ansættelsesbrev hvoraf forholdene fremgår.

Accepteret svar
Fra : Smokei

Modtaget 100 point
Dato : 06-03-11 16:45

Har jeg krav på betalt frokostpause?

Hvis du er privat ansat, har du typisk ikke krav på betalt frokostpause. Når din frokost ikke er inkluderet i arbejdstiden, skal du ikke stå til rådighed i frokostpausen, og du har ret til at forlade virksomheden i frokosten.

Hvis du er offentligt ansat, er din frokostpause typisk inkluderet i arbejdstiden. Frokostpausen varer mindre end ½ time. Du står til rådighed for arbejdsgiveren, og du må ikke forlade arbejdsstedet.

Godkendelse af svar
Fra : storebror30

Dato : 31-05-11 13:21

Tak for svaret Smokei.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 01-06-11 12:27

Selvtak