/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
faldgrubber ved kloning af linux?
Fra : EXTERMINATOR
Vist : 947 gange
500 point
Dato : 19-02-11 22:10

Som overskriften siger, er der nogen faldgrubber jeg skal passe på når jeg kloner en Breezy Badger

eller er det bare at starte ghost og så klone

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 510 point
Dato : 19-02-11 23:01

Du bør kunne klone direkte eller lave et image først.
Men der skal også laves en swapfil (extented med en swap)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 19-02-11 23:44

Citat
Men der skal også laves en swapfil (extented med en swap)

ok, kald mig bare dum men hvad er det for en swapfil jeg skal lave og til hvad?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-11 10:23

Du har aldrig kaldt mig dum...............så det gør jeg heller ikke.

Linux ubuntu / mint og andre består af 2 eller 3 partitioner.

[ {partition med linux styresystem} { extented partition med logiske partitioner ( swap ) (home ) } ]

swap bruges som jeg er orienteret som en slags sidefil
home bruges til lagring af filer som så ikke påvirkes af styresystemets udskiftning

Med et partitionsprogram eks. gparted kan du se disse partitioner.
De fleste grafiske kloneprogrammer kan også vise partitionerne

Nogle klone/image programmer eks. Acronis som jeg bruger kan arbejde med alle partitionerne på een gang.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-02-11 10:25

Hov - det det kan Ghost vist også, altså det hele på een gang.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 20-02-11 10:50

Du burde kunne klone uden problemer. Jeg har gjort det en million gange med Norton Ghost.

Som der bliver sagt skal du have alle partitionerne med. Jeg plejer nu at spejle hele disken.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 20-02-11 23:50

Citat
swap bruges som jeg er orienteret som en slags sidefil
home bruges til lagring af filer som så ikke påvirkes af styresystemets udskiftning

Ok, så er jeg mere rolig, troede at det var noget jeg skulle lave ekstra

Når jeg kloner er det normalt disken jeg kloner, det havde jeg også tænkt mig at gøre her, det vil jo ikke virke hvis jeg mangler en af de fire partitioner
(der er dog tale om en logisk disk der består af fem fysiske diske)

Hvad med netkort, kan man finde på at koble nogle services på macadressen?

Hele problemet er at jeg har "arvet" en server der ikke har været vedligeholdt.
Ingen kender root password så det skal lige nulstilles. Inden jeg begynder på noget vil jeg gerne teste på en kopi af serveren (og have en backup, just in case)

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-11 10:59

Citat
Hvad med netkort, kan man finde på at koble nogle services på macadressen?

Hvis det er samme computer er det jo også de(t) samme netkort og MAC adresse(r).

Har den kørt som server og router vil der være 2 netkort eller 1 dobbelt netkort.

Er det en SME Linux som du har.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-11 11:02

Sorry - det er jo en "Breezy Badger" du har.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-02-11 14:29

Jeg havde tænkt mig at teste på en anden maskine med en klon inden jeg roder mig ud i for mange problemer

Den kører bla radius og jeg bliver ikke populær hvis den har alt for meget nedetid.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-02-11 14:37

Ok - radius server, så falder jeg lige af i svinget.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-02-11 23:34

Nu håber jeg ikke du slog dig da du faldt

Jeg har lavet et par forsøg men er stødt på et par uforudsete problemer.
Skidtet kan nemlig ikke pxe boote så jeg er nødt til at finde en alternativ måde at starte ghost på.
Første alternativ jeg kom på var en cd, men der er ikke noget cd drev i
Andet alternativ: ghost på en usb. Den kan heller ikke boote på usb
Nu må jeg se om jeg kan finde en maskine med diskette drev så jeg kan lægge ghost på en diskette og så håbe på at diskettedrevet i maskinen stadig virker.

Jeg vender tilbage med point (eller supplerende spørgsmål) når jeg er kommet i gang med kloningen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-11 09:06

Du kan evt. tage harddisken ud og så klone i en anden comp.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-02-11 18:11

det bliver vist lidt svært, som tidligere nævnt så er det en logisk disk bestående af fem fysiske diske.
Det kunne selvfølgelig være sjovt at prøve men det er da vist lidt krævende at holde styr på hvor de forskellige diske er monteret i raidet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-02-11 18:40

alt efter hvilken raid typer du kører så kan de jo "klone sig selv.

Siden du har de 5 fysiske harddiske kørende som logiske drev - så er det måske lageret som er de 5 diske.
Og så er der måske en primær disk/partition som holder styresystemet

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 23-02-11 20:55

De fem diske kører som 1 logisk disk
Du kan se et eksempel her: http://www.acnc.com/04_01_05.html

Jeg tror bare jeg køber et netkort der kan pxeboote og sætter det i computeren, så er problemet løst

Så kan jeg jo prøve om det hele virker med det nye kort.

Hvis den kan køre med det nyet netkort i så er det jo også en hel del nemmere i fremtiden hvis der bliver brug for at køre image tilbage igen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-02-11 13:40

Det er en flot lille demonstrationsfilm, fra dit link.

Set nede fra grøften i svinget hvor jeg faldt af tidligere.

Godkendelse af svar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-03-11 21:38

Tak for svaret Eyvind.

Jeg monterede et nyindkøbt netkort med pxe funktionalitet så jeg kunne starte ghost fra netværket.
Lavede et image af hele disken (den logiske disk)
Fjernede det nye netkort igen inden jeg startede serveren.

Lagde image over på en identisk server jeg i forvejen har stående til test brug (den er åbenbart ikke helt identisk da den kan pxeboote)

Lod testserveren starte på et andet netværk, den startede op men med en del fejl.

Kiggede lidt på et par guider på nettet til nulstilling af root password og faldt over en artikel der fortalte at man kan læse det.
Åbnede mit image og kiggede i: /var/log/installer/cdebconf/questions.dat

Og ganske rigtigt, Der står brugernavn og kode det gjorde jo det hele lidt lettere.
Så nu har jeg fuld adgang til hele maskinen.

Til oplysning kan jeg tilføje at den IKKE kan lide at få et andet netkort, men har da fået rettet det hele så det kører.

Har nu byttet den oprindelige server ud med den opdaterede testserver og lavet et nyt image af den opdaterede server, just in case.

Total nedetid: ca 1 time til ghost og et par min. til ombytning af servere

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-03-11 21:52

Til oplysning, så er der point og tak til pedroso her: http://www.kandu.dk/spg154121.aspx

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-11 09:57

Min SME (Linux) server ser og tilslutter selv begge eller et dobbelt netkort under installationen.
Jeg bruger den ikke mere, og prøvede dog ikke at skifte netkort efter opstart.
Den var server og styrede et lille netværk, med hjemmeside, mail,ftp og DHCP

Citat
Total nedetid: ca 1 time til ghost og et par min. til ombytning af servere
Stakkels brugere.....................i en hel time.