/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Temperatur udligning i rum
Fra : npra
Vist : 971 gange
100 point
Dato : 16-02-11 23:17

Jeg har et arkiv/lagerrum på 50m2 med 3 meter til loft. Det er isoleret og har en varmepumpe som eneste varmekilde. Der er ikke noget ventialtionsbehov i rummet, men jeg har døjet med at styre temperaturen præcist - mest pga. den naturlige temp. forskel på ca. 3°C mellem gulv og loft. En hurtig løsning blev at placere en fan i loftet til at skabe noget mere cirkulation i rummet. Det er virkelig effektivt, men jeg er ikke helt tilfreds med "opblandingen" i hjørnerne. Findes der en bedre løsning? F.eks. en kanal med dyser langs gulvet hvor den varmere luft fra loft pustes ud...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-02-11 05:42

kig i haraldnyborg sug i toppen af rummet og blæs ud ved gulvet

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=9701&Grp=&n=10

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-02-11 05:44

eller er den bedste varmekilde gulvvarme

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 17-02-11 08:13

Du kan ikke operere uden hysterese når du varmer med luft.

Hvis varmepumpen er en billig on/off kan du vinde lidt ved at bruge en ordentlig inverter istedet.

Vi man blande luft, er det mere effektivt at suge gulvkulden og indblæse øverst i varmedynen. Dette af den simple årsag, at du ingen impuls/dynamisk effekt har i sugehullet. Det har du i indblæsngen, afhængigt af arealet/hastigheden. .

Godkendelse af svar
Fra : npra

Dato : 17-02-11 11:25

Tak for svaret 3773. Jeg har købt en god toshiba inverter