/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværk fungerer pludselig ikke
Fra : dark_minded
Vist : 472 gange
100 point
Dato : 14-05-03 12:03

Nu ved jeg ikk om det er det rigtige sted, men jeg spørger alligevel.
Vi har i mit hus 2 computere, som er tilsluttet via en switch. Vores internet går ind i switchen, og det samme gør vores netkabler fra computerne. Vores netværk har altid virket, men nu ligepludselig virker det ikk mere, og jeg aner ikk hvorfor. Jeg har prøvet at gå igennem netværksopsætning igen, men det har ikke hjulpet. Nogle der ved hvorfor ?
Ps. Computerne kører begge med Windows XP

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 14-05-03 12:14

tjek Ip-adresser... og alle stik, kabler mv!

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 14-05-03 12:20

Har du en ADSL opkobling med 2 dynamiske IP-adresser? TDC?
Kan maskinerne gå på internettet stadigvæk?
Er det netværket mellem de to maskiner der ikke virker?
Har begge maskiner IP-adresser som er næsten ens? F.eks. yyy.yyy.yyy.xxx hvor kun xxx er forskellige?

mvh/HJP

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-05-03 12:44

Her kan du måske finde noget>
http://www.supportweb.dk/artikler/visartikel.asp?id=1

Prøv og se om din Dhcp klient .... tjeneste kører,menu>programmer>administration>computer administration>tjenester>Dhcp klient,skal stå på automatisk.

Manse9933

Kommentar
Fra : dark_minded

Dato : 14-05-03 12:51

Ja, jeg har 2 dynamiske Ip adresser fra TDC, og de kan begge gå på internettet samtidigt. Kan bare ikke forstå hvorfor det sån ligepludselig bare kommer

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 14-05-03 13:00

Dette står nede på linket jeg foreslog tidligere og der er fejlfindings muligheder>
Hardware problemer :

Før du går i gang med at checke de forskellige lag, så check lige om kablet er sat i (selvfølgelig har kablet siddet der siden installeringen af arbejdsstationen, men det er set så mange gange, at enten brugeren eller rengøringen har fjernet kablet - ved en fejltagelse naturligvis...)

Hvis kommandoen: ping 127.0.0.1 virker - men man kan ikke pinge andre enheder i netværket, så ligger problemet oftes i forbindelsen (kablet, HUB/Switch).
Husk at adressen 127.0.0.1 er "local loopback" adressen på netkortet, hvilket betyder, at netkortet og opsætning i maskinen virker.

Et hardware problem opdages ikke før at man prøver på at initialisere TCP/IP.

Manse9933

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 14-05-03 13:13

Rolig...............

Har du tjekket hvilke IP-adresser begge maskiner har? Jeg gætter på at de er mere forskellige end hvad jeg beskrev tidligere
Jeg formoder også at begge maskiner fortsat kan gå på internettet?

Mit bud er følgende: TDC tildeler dig 2 dymaniske IP-adresser. Dog tilhører disse 2 adresser nogle gange hver sit subnet. Det betyder at Windows ikke kan se den anden maskine på lokal-nettet. Tjek lige IP-adresserne og giv besked, så finder vi en løsning

mvh/HJP

Kommentar
Fra : dark_minded

Dato : 14-05-03 13:28

På min computer er
IP: 62.242.46.225
Subnet mask: 255.255.255.128

På den anden computer er
IP: 80.196.234.62
Subnet mask: 255.255.254.0

Kommentar
Fra : dark_minded

Dato : 14-05-03 13:29

På min computer er
Subnet mask: 255.255.255.128

På den anden computer er
Subnet mask: 255.255.254.0

Kommentar
Fra : dark_minded

Dato : 14-05-03 13:29

På min computer er
Subnet mask: 255.255.255.128

På den anden computer er
Subnet mask: 255.255.254.0

Kommentar
Fra : dark_minded

Dato : 14-05-03 13:30

Sry for de 3 indlæg. Min computer ville ikk lige reagere ordentligt :(

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 14-05-03 14:03

Det tænkte jeg jo nok

Glem alt om hardware problemer. Det er TDC's system som ikke er så smart for forbrugeren.

De 2 IP-adresser ligger i hver deres subnet. Derfor kan Windows ikke se den anden PC. Jeg har selv haft det samme problem med TDC ADSL. Der findes 2 nemme måder at løse problemet på:

1:
Køb en router. Eventuelt en DI-604 fra D-link. Så kan du koble mere end 2 maskiner på dit lokalnet og de vil altid kunne se hinanden i Windows.

2:
Installer netværksprotokollen NetBEUI sammen med TCP/IP. Dit internet skal bruge TCP/IP, men Windows kan bruge NetBEUI til lokalnettet. NetBEUI ligger på XP CD'en, men kan ikke installeres under Windows netværk. Du bliver nødt til at gøre det manuelt fra CD'en. Hvis du ikke ved hvordan så kan jeg give dig en beskrivelse senere i aften.

mvh/HJP

PS: Men jeg ville nu foretrække en router. Den kan fås for omkring 400,- og er plug'n'play.

Kommentar
Fra : dark_minded

Dato : 14-05-03 14:11

Vi vil gerne fortsætte med vores switch, men du må meget gerne komme med en forklaring på hvordan det gøres det med NetBEUI. Tak for svaret

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 14-05-03 14:30

Switchen kan du bare sætte bagefter routeren

Jeg finder en beskrivelse til dig.........

Accepteret svar
Fra : hjp1974

Modtaget 100 point
Dato : 14-05-03 18:38

Her kommer et link: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;301041

Det skulle du kunne bruge til at installere NetBEUI

mvh/HJP

Kommentar
Fra : hjp1974

Dato : 14-05-03 18:42

Husk at du skal installere NetBEUI på begge maskiner før det virker

mvh/HJP

Kommentar
Fra : dark_minded

Dato : 14-05-03 19:46

Ok. Mange tak. Det vil jeg prøve.

Kommentar
Fra : dark_minded

Dato : 14-05-03 22:38

Endnu en gang mange tak for hjælpen. Nu virker det. Utroligt hva et par filer kan gøre

Godkendelse af svar
Fra : dark_minded

Dato : 14-05-03 22:39

Tak for svaret hjp1974.
Det var sq lige hva jeg havde brug for