/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Spegepølser
Fra : Hefru
Vist : 1421 gange
140 point
Dato : 13-02-11 21:04

Hej....

Jeg mangler nogle super gode opskrifter på spegepølse (Hvidløg, Chili, Søderjysk m.m.)

Så hvis der er nogen af jer derude der gerne vil dele jeres erfaringer, ville det bare være alletiders

Helst opskrifter du/I selv har afprøvet!

Kommentar
Fra : Hefru

Dato : 13-02-11 21:06

Mente selvfølgelig sønderjysk

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 13-02-11 21:37

Hejsa.
Har du nogen mulighed for at ryge dem selv ???

Kommentar
Fra : Hefru

Dato : 13-02-11 22:14

Jeps! Vi har lige røget vildtspegepølser, så nu vil vi bare igang med flere forskellige slags

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 14-02-11 00:05

7,5 kg kalvekød mager evt andet kød
7,5 kg flæskekød mager--------------
15 kg spæk
krydderier per.kg kød
35 g salt
1 g salpeter
5 g sukker
4 g peber (hvid)
2 g hvidløg
5 g farveopløsning
tarme
saltes 8-10 dage og tørres ved max.20 c
koldrøges ved max.18-20 c i ca.5-6 dage

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-02-11 09:30

Så er jeg her igen.
Jeg har en meget gammel opskrift som vi selv har brugt. Den stammer helt tilbage fra mine svigerforældre.
2½ kg oksekød
2½ kg magert svinekød
2½ kg kogte kolde kartofler
1½ kg flæsketerninger
rigelig finthakket løg og hvidløg
1 kop sukker
1 kop salt
2-3 tsk saltpeter hvis den skal være rød
peber og allehånde efter smag
½ - 1 l øl

Det hele hakkes 4 gange, spæges med øl og æltes igennem mange gange til det er sejt og fast.
Fyldes i tarme - fast stoppet - og saltes 5 - 7 døgn.

Kommentar
Fra : Hefru

Dato : 14-02-11 10:17

Hvor lang tid skal den røges efter saltningen?

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 14-02-11 10:50

5-6 dage ved [U]max 18-20c 60-80 mm tarme
se min første mail

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-02-11 11:04

Vi ryger vores i en uge.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-02-11 11:59

Jeg kan henvise til 2 rigtig gode sider som er gratis at blive medlem af

www.grillklubben.dk

www.weberklubben.dk

Begge sider har meget om spegepølser, og andre pølser.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-02-11 15:07

For dem der vil nyde spegepølse i de højere himmellag vil jeg da gerne anbefale nedenstående.

http://www.aalbaekspecialiteter.dk/

De har egen butik i Farre lidt syd for Give, men desværre ikke salg over nettet, og vil nok heller ikke ryste op med nogen opskrifter
Jeg har besøgt butikken et par gange, de har også andre skønne produkter.........og et glubende sultent kasseapperat

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 14-02-11 15:21

Hi piaskov

mener du,at kødet skal hakkes 4 GANGE, så bliver det jo en smøre pølse,normalt hakkes kødet delvis frossen i en hurtighakker aldrig som hakket kød,da kødet smøre når det bliver "varmt" derfor hakkes det frossen eller bruges tøris.

Kommentar
Fra : Hefru

Dato : 14-02-11 16:51

Tak for de gode svar indtil videre! Jeg holder lige tråden åben og ser om der ikke kommer flere opskrifter ind :)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 14-02-11 16:58

Citat
mener du,at kødet skal hakkes 4 GANGE,

Det kan man jo så selv om. Det er da op til den enkelte hvor fin man vil ha' pølsen