/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bager søges?
Fra : prio
Vist : 2306 gange
200 point
Dato : 11-02-11 18:06

Findes der mon en "maskine" til at rulle wienerbrødsdej til privatbrug?

Jeg forestiller mig 2 oven på hinanden placerede ruller, som drejes med et håndsving.

Kan den købes til en pris mindre end en bondegård?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-02-11 18:19

Du mener til at rulle butterdej ?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-02-11 18:23

En glimrende og billig maskine hedder en kagerulle, i mangel af den kan du bruge en vinflaske!

Den kan rulle alle slags dej, ikke kun butterdej, også mørdej, småkager osv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-02-11 18:29

Gå ud på et lopemarked og køb en "vaskerulle" - den kan sikkert gøre det samme.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-02-11 18:41

Citat
Gå ud på et lopemarked og køb en "vaskerulle" - den kan sikkert gøre det samme.

Måske lidt overdrevet til alm. husholding -

jeg tænkte på en pastamaskine, men jeg er ikke sikker på hvor tyk en dej den kan klare

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-02-11 18:46

Denne opskrift på butterdej fungerer fint med kagerulle, alternativt en vinflaske, har brugt den for nylig

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/butterdej-bagt-paa-smoer

Accepteret svar
Fra : PrivateDK

Modtaget 200 point
Dato : 11-02-11 19:17

Jeg ved ikke med en Pastamaskine
http://www.google.dk/images?q=pastamaskine&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&hl=da&tab=wi&biw=1024&bih=513
Har selv overvejet at anskaffe en til at rulle klejnedej, da jævn tykkelse har stor betydning.
Men om den har kapasitet til en smørdej ved jeg ikke

Kommentar
Fra : prio

Dato : 11-02-11 19:20

- mener wienerdej

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-02-11 19:28

Citat
I modsætning til butterdejen indeholder wienerdej gær, og grunddejen, som fedtstoffet rulles med, er yderligere beriget med æg og mælk.

OK, Jeg kan godt se der er forskel.

Og der dur, en pastamaskine ikke. Jeg kan ikke se der er andre muligheder end at rulle i hånden.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 11-02-11 19:36

Smuller, er det fordi den ikke kan gabe over dejen?
Har da set bagere der har brugt rullemaskiner til når de laver en smørdej

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-02-11 19:38

ja, pastamaskinen har en vis volume- i hvert fald den jeg har vil ikke kunne gabe over for meget i tykkelsen. Den er jo beregnet til at gøre det hele super tyndt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 11-02-11 19:45

http://www.hindbersnitten.dk/bagerskolen/Rulning_af_wienerdej.php

Det her viser lidt om tykkelsen på en wienerdej

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 11-02-11 19:49

OK.
Godt at høre lidt erfaring.
Kan en pasta maskine rulle en dej på 3mm. Det mener jeg ca der er det jeg skal bruge til klejner.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-02-11 20:26

Jeg skal ikke kunne sige om en pastamaskine kan bruges til at rulle den ene eller den anden slags dej, men jeg kan med sikkerhed sige, det kan gøres med mindre skrammel, mindre opvask og sikkert også hurtigere med en kagerulle/vinflaske, noget dej man alligevel skal ælte/folde, og derefter rulle det mellem to lag bagepapir.

Men enhver må have lov til at blive salig i sin egen tro, jeg hader overflødigt skrammel i mit køkken

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 11-02-11 20:55

Og du har stadig madkælder og ikke køleskab, sådan noget nymodens skrammel..

Nej undskyld, kunne ikke lige lade være.
Jeg kan godt lide når der kommer noget nytænkning der kan gøre det nemmere i dagligdagen.
Personligt har jeg svært ved at ramme lige nøjagtigt 3 mm over hele fladen når jeg ruller klejnedej, derfor bliver nogle af klejnerne for hårde når jeg koger dem, så jeg tænkte at man måske kunne lave bedre klejner med noget der kan gøre det bedre, det er ikke sikkert det er nemmere med rengøringen. Derfor spurgte jeg, måske er det med samme tanke prio spørger.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-02-11 06:25

"Og du har stadig madkælder og ikke køleskab, sådan noget nymodens skrammel.. "

Har desværre ingen kælder

Det jeg mener er, at jeg ikke vil have store dimser i køkkenet, der kun bliver brugt en gang om året eller mindre, men som fylder op i skabene HELE året, især hvis de IKKE kan gå i opperen.

Så pastamaskinen er forlængst blevet givet væk

Min viv laver klejnerne den ene gang om året, så vi har en klejnespore, der godt kan få plads i en skuffe, og en kagerulle, der bruges året rundt

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-02-11 08:15

Jeg vil mene at hjemmelavet småkagedej er alt for porøst til maskineri der ville gøre det lettere.

Når min mor rullede klejnedejud og fandt ud af at det var for tyndt startede hun bare forfra......og iøvrigt lod hun også dejen hvile 1/2 dags tid i køleskabet.

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 15-02-11 16:04

Tak for svaret PrivateDK.