/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ostelagkage !
Fra : kammanoerup
Vist : 1303 gange
100 point
Dato : 10-02-11 18:20

Hej!
Jeg skal bruge en ostelagkage i morgen eftermiddag!
Jeg har ikke lavet sådan en før- har fundet en opskrifte der ser god ud,
den skal stå i køleskab 3-4 timer!
Jeg kommer i tidsnød!

Kan jeg lave den i aften og lade den stå i køleskab natten over uden at den er ødelagt-

Dette er en haste sag!

Venlig hilsen Kamma

Accepteret svar
Fra : Dulcona

Modtaget 110 point
Dato : 10-02-11 18:22

Det kan du sagtens. Den kan holde flere dage i køleskab. Men du mener vel en ostekage eller cheesecake om du vil?

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 10-02-11 18:25

Hmmm jeg kan godt se på google at mange kalder det for en ostelagkage. Det mener jeg nu er forkert, men det er jo ligemeget

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 10-02-11 18:31

Hvilken opskrift bruger du?

Godkendelse af svar
Fra : kammanoerup

Dato : 10-02-11 22:27

Tak for svaret Dulcona.

Det er blevet sent nu, så jeg må nok stå tidligt op og se om jeg kan finde ud af den
jeg håber den kommer til at smage!

Tusind tak for hjælpen

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 10-02-11 23:27

Skal du bruge den i morgen aften, har du masser af tid og kan godt nå det, hvis du starter fra først på formiddagen. God fornøjelse...det er en herlig dessert. Den smager ikke så kraftigt men har en fin frisk smag. Lavede selv en til nytårsaften efter denne opskrift

Ingredienser:
Bund:
75 g smør (gerne usaltet)
150 g fuldkorns hvedekiks (Digestive)

Fromage:
4 blade husblas
200 g flødeost 70+ (37%) m neutral smag
2 hele æg (str mellem) gem hviderne (jeg bruger ikke pasteuriserede, men det er måske uklogt???)
2 dl creme fraiche 18% el. 38%
1 tsk vanillesukker
1 tsk fintrevet citronskal
1 spsk friskpresset citronsaft
50 g flormelis

Gelé:
3 dl Ribena solbærsaft ufortyndet
4 blade husblas

Vejledning:
Bund: Smelt smørret. Smuldr kiksene deri og bland det sammen. Fordel blandingen i en 20 cm springform.

Fromage: Læg husblasen i blød i koldt vand i ca. 5 min. Rør flødeosten sammen med æggeblommer, creme fraiche, vanille, citronskal og - saft. Træk husblasen op af udblødningsvandet og smelt det i en lille skål i vandbad. Afkøl den lidt og hæld den i ostemassen. Pisk hviderne stive. Bland forsigtigt flormelis i og rør de piskede æggehvider m sukker i ostemassen. Hæld fromagen over kiksene i springformen og stil flødeostekagen koldt til næste dag.

Gelé: Varm saften op, og hæld de udblødte, smeltede husblas i saften gennem en si

Jeg bruger 2 karseroller. En til at varme saft i og en til udblødning. Når husblas er udblødt hælder jeg vandet væk og hælder lidt saft i den gyde, som jeg så udrører husblassen i under opvarmning til den er smeltet. Så sætter jeg sien over det saft der ikke er husblas i og hælder det med husblassen i gennem sien. Det gør jeg for at undgå geletråde i den færdige ostemasse. Det er ulækkert at få i munden - Jeg gør det samme med fromager, ananasrand mm

Hæld geleen hen over cheesecaken når den begynder at stivne - Laget skal være ca 2 - 3 mm tykt.

Den med Ribena er min egen opfindelse. Jeg vil helst bruge hindbær, men alt det ballade der er med hindbør i øjeblikket så har jeg droppet dem. Du kan også bruge appelsinsaft og så evt pynte med friske mandariner eller fra en dåse. Der er mange muligheder, men gerne lidt syrligt til den søde ostemasse og kiksene.

God fornøjelse