/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
230V spots i badeværelse/bruseniche
Fra : sks009
Vist : 1726 gange
100 point
Dato : 08-02-11 10:09

Hej alle,

Jeg er ved at renovere vort gamle badeværelse, og i den forbindelse bliver der sat et nyt gipsloft op under de eksisterende hanebånd – da det eksisterende loft (panel loft) er meget grimt og fuld af huller m.v.

Jeg vil gerne have opsat spots i loftet, og især gerne 230V da jeg gerne vil udenom 12V efter råd fra en god ven som er elektriker og fraråder 12V pga deres holdbarhed, og at man jo så skal have en transformator liggende på loftet…

Det vil naturligvis blive lavet efter alle kunstens regler med et lampeudtag i loftet hvor ledninger til spots trækkes til så der ikke er skjulte samlinger.

Men, problematikken består i at jeg gerne vil have spots i selve brusenichen. Brusenichen er ca 1x1m, og er afgrænset af 2 brusevægge i multiplader der er ca 2m høje (så brusenichen er ikke en helt lukket kasse fra gulv til loft, men blot afgrænset). Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til i Stærkstrømsbekendtgørelsen kræver 230V installation i brusenichen at der er 225cm fra gulv til loft, men da det er utrolig kryptisk skrevet er det svært at sige med sikkerhed... Til min meget store ærgrelse har jeg fundet ud af at jeg ikke kan komme over ca 222/223cm loftshøjde pga hanebåndene…

Er der nogen der kan oplyst om det er korrekt med de 225cm fra gulv til loft i brusenichen som et krav for 230V spots, og alternativt om der er nogen vej rundt om dette? (Da det kun drejer sig om 2-3 cm afvigelse). Kan man i givet fald søge dispensation for at lave en lovlig installation?

Håber nogen kan kaste lidt LYS over sagen…

Kommentar
Fra : refi

Dato : 08-02-11 10:19

Citat
efter råd fra en god ven som er elektriker

Var det ikke mest naturligt at spørge FAGmanden

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 08-02-11 12:51

Sæt en rigtig transformer op til 12 Volt - gode råd eller ej - lav spottene med 12 Volts diodelamper, så de ikke belaster ret meget og ikke bliver varme og ikke skal skiftes i tide og utide.

*) Med rigtig transformer menes sådan en tung sag af jern og kobber, ikke en let "elektronisk transformer", som endnu er for upålidelig til indbygning (har selv lige kasseret tre stk. halogenbelysning, fordi transformerne var gået i udu, alle tre "elektroniske". Ikke noget ondt i elektronik som sådan, har beskæftiget mig professionelt i 48 år)
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : sks009

Dato : 11-02-11 13:09

Tak for svaret pbp_et.