/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Egetræsbord fra Ilva
Fra : Rasmine13
Vist : 1130 gange
65 point
Dato : 04-02-11 14:07

Kære alle

Mit egetræs sofabord er blevet gult hvad gør jeg
Det er ubehandlet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-11 14:23

Holder op med at ryge....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-02-11 14:41

Du kan behandle det med faxe hvid lud

http://www.faxedesign.dk/default.asp?Action=Details&Item=200

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-02-11 15:06

Ubehandlet lyst træ gulner altid, men processen kan forsinkes af en lak med lysfilter, dog ikke i længden.

Jeg har 30 år gamle møbler i lys eg, hjemmelavet og fik derfor den bedste lak jeg kunne opdrive, men de har også fået "patina".

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 04-02-11 15:07

Start med at vaske det grundigt med en gang trærens. Måske skal du så lige pudse det med en gang sandpapir korn 180. Og giv det så noget olie, så det ikke bliver gult igen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-02-11 15:18

Oxalsyre er også velegnet til blegning af træ.

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 04-02-11 15:56

Citat
Og giv det så noget olie, så det ikke bliver gult igen.

Giv det for guds skyld ingen olie, så bliver det helt vådt og sort at se på

Kommentar
Fra : fun2

Dato : 04-02-11 16:08

Charlot, det kommer jo helt an på hvilken olie man bruger. Hvis man gerne vil have det til at være lyst, kan man købe en olie der lysner træet. Vi har adskillige olierede egetræsmøbler, der er ingen af dem der er hverken sorte eller våde at se på!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 04-02-11 16:14

se i mit link for efterbehandlinger, der vil du også finde olier som er med til at holde det lyst

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-02-11 16:21

Jeg bruger hvidpigmenteret olie til mine møbler og det er købt i Ilva.

Kommentar
Fra : Mokof