/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
LED lys der er gået ud
Fra : 1anne
Vist : 698 gange
200 point
Dato : 31-01-11 20:58

Hej,

Jeg har tre LED sports i mit køkken som pludselig er gået ud. Kan man skifte LED-dioderne og i så fald hvordan gør man?

Giver det overhovedet mening at forsøge at skifte dioderne eller er der højst sandsynligt noget mere alvorligt galt?

(installationen er ca. 6 mdr. gammel).

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Anne

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-11 21:10

3 spots går ikke i stykker på een gang.
Så det må være forsyningen hen til de led som ikke virker.

Måske er det bedst at lade en elektriker kigge på det.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 31-01-11 21:47

LED hplder i meget lang tid (normalt), så det er højst sansynligtvis strømforsyningen der er noget galt med, eller en løs forbindelse.

6 Mdr. er ingen alder for LED's. Der findes LED der kan holde i 100000 timer eller mere.

MVH

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 31-01-11 21:58

Og hvad kan så årsagen være til at de ikke holder så længe?

Jeg har også haft en spot-dims med 3x1,2W LED Spots .... elendigt lysudbytte, det er en ting, men den ældste holdt ca. 2 år ....

Kan en eller anden krybespænding eller lignende gøre det af med LED's før tid?

Accepteret svar
Fra : Hejdu58

Modtaget 200 point
Dato : 31-01-11 22:31

Citat
Jeg har tre LED sports i mit køkken som pludselig er gået ud. Kan man skifte LED-dioderne og i så fald hvordan gør man?

Giver det overhovedet mening at forsøge at skifte dioderne eller er der højst sandsynligt noget mere alvorligt galt?

Når du har 3 stk LED der ikke er lys i, så er det ikke en diode der er i stykker/skal skiftes, så er det strømforsygningen/forsygningen/forbindelsen til dem der er noget galt med.

Citat
Og hvad kan så årsagen være til at de ikke holder så længe?

Jeg har også haft en spot-dims med 3x1,2W LED Spots .... elendigt lysudbytte, det er en ting, men den ældste holdt ca. 2 år ....

Overspænding pga. en for dårlig strømforsygning, hvis en LED diode for den rigtige spænding og strøm holder den i meget meget lang tid, mange år.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 01-02-11 08:08

Lige i mit tilfælde er der så ikke tale om en ekstern strømforsyning, men om 230V AC diodespots (GU10 sokkel)

Kommentar
Fra : olehenne

Dato : 01-02-11 08:14

Der må da være en garanti på dem. Prøv en reklamation hvor du købte dem. Eller den .

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 01-02-11 15:28

Citat
Lige i mit tilfælde er der så ikke tale om en ekstern strømforsyning, men om 230V AC diodespots (GU10 sokkel)

Strømforsyningen er bygget ind i soklen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-02-11 19:24

1. tjek din driver (transformer)
2 100000 timer NEJ (proff. giver ikke denne garanti)

Godkendelse af svar
Fra : 1anne

Dato : 27-02-11 21:27

Tak for svaret Hejdu58.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 27-02-11 22:49

Selv tak 1anne.