/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Renovering af facade + tagrender
Fra : sks009
Vist : 4372 gange
100 point
Dato : 23-01-11 12:13

Hej alle.

Vort hus (2-plans hus på 176 m2 fra 1976, ca 90m2 i grundplan) trænger til at få udskiftet facaden på fronten af huset, som består af træplader. (Typisk 70'er fænomen). Desuden er vi "velsignet" med skjulte/indvendige tagrender som vi gerne vil have omlagt til udvendige tagrender i samme ombæring.
Bagsiden af huset ser fint ud, så der er ikke umiddelbart behov for udskiftning her.

Der skal en tømrer på til det, da facade er for stort et projekt til at jeg har mod på at gøre det selv da det jo kan give anledning til rigtig mange problemer hvis det ikke er lavet efter forskrifterne.

Er der nogen her der har fået lavet noget tilsvarende, og kan give os et fingerpeg om hvad sådan noget skal koste?

Hhv:
1. Renovering af træfacade på front af huset (vil tro ca 20m2 træ totalt)
2. Omlægning af skjulte tagrender til udvendige tagrender (ca 25m tagrende i alt / 2 nedløb totalt)

Dette er blot så vi har mulighed for at lave en forsigtig budgettering til sommer-projektet...

På forhånd mange tak!

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 23-01-11 12:22

Jeg ville umiddelbart foreslå dig at få flere tilbud fra diverse tømrere for derved at have et sammenlignings grundlag.
Når du så har besluttet dig er det smart at få dette skriftligt for at undgå div. fejder bagefter.
Det er vanskeligt at give dig en ca pris. Men måske en anden har fået byttet tilsvarende ???

Mvh

Sverola

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 23-01-11 12:38

Facadebeklædning, kan du finde priser på på nettet. Det er jo kvadratmeterpris + evt underlag lægter og befæstigelse....

Dine tagrender derimod kan have flere løsninger. Da der jo skal laves en ny afslutning af taget, som kan betyde:
- færdigørelse af murværk der ligger skjult.
- Forlængelse af udhæng.
- Lunkning eller opmuring af væk til tagplader.
Så så længe der er flere løsningsmuligheder, er det svært at give dig en pris.

vh ben

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 110 point
Dato : 23-01-11 13:09

Mit hus:
140 m2 1 plans hus.

Jeg fik lavet gavle sidste sommer, og skal have lavet begge "længder" denne sommer.

Jeg har valgt en smed til at lave tagrender og nedløb i zink, da jeg ikke vil have plastic. Der skal nye nedløbsrør, tagrender og tagrende jern, plus diverse samlinger osv.

Prisen er 10.062,50 alt incl. for tagrenderne.

Selve beklædningen har jeg valgt Hardy planker
http://www.deh.dk/Default.aspx?ID=3007

Jeg er supertilfreds med det på gavlene, og det er vedligeholdelses fri.

For længderne af huset har jeg fået en pris på 15.000,- alt monteret.

Så total pris for 2 sider alt incl. 25.000,-

Jeg vil tro jeg kan sparer 5000-8000 hvis jeg selv køber og montere.

Men jeg vil STÆRKT anbefale Hardi planker eller en kopi af Hardi planker

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 23-01-11 13:17

Tak for jeres input.

Troldenesdhb - hvad har du givet for at få lavet gavlene?

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-01-11 13:29

Der var nogle lægte ender der skulle laves om, da de var rådne. Der skulle også sættes ekstra lægter i gavlen, da de skal hæftes oftere, samt der blev sat undertag på hele gavlen.

Jeg hjalp selv i ca. 2 dage.

Ønsker du det kan jeg sende dig en PM med billeder

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-01-11 13:57

Træbeklædning kan fås i mange træsorter og udførelser til vidt forskellige priser.
Hardyplankerne er ikke træ. De er måske ret holdbare, men ikke evigt og nok heller ikke bedre end de bedste træsorter.

Sibirisk lærk har været megeget populært blandt arkitekter de senere år.

Se her for priser og om egenskaber,

http://www.olt.dk/Katalog/raoghovlettra/sibirisk_lark.htm

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 23-01-11 14:03

troldenesdbh - jeg villle da meget gerne se et par billeder - det lyder som meget lignende det projekt vi skal have udført...! Fortalte din tømrer dig hvad ca prisforskellen var hvis du nu havde valgt træ istedet for hardyplank? (Jeg har også haft kig på hardyplank, men fruen er ikke helt begejstret da hun mener at det ser for "uægte" ud...) Så kunne være rart at kunne vise hende et par billeder. Disse hardyplanker kommer formalet, ikke? (Og kan ikke males om)

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 23-01-11 14:21

Jeg har sendt et link i PM.

Og nej, jeg fik ikke en alternativ pris med træ. Det var ikke i vores overvejelser at bruge træ.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-01-11 18:37

Når der skal laves tagrender i den højde, kræver det lidt mere, da de ikke kan stå på stiger.

Jeg synes det Troldenesdhb har givet for tagrender lyder meget billigt.

Jeg har fået skiftet tagrender (zink) på et 2 planshus, ca. 25 meter ialt,+ 2 nedløb- det gav jeg 27.000- kr for.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-01-11 21:12

du skal nok regne med 40000. det er en lidt større omgang med de tagrender.
2 mand i 3 dage + materialer er mit bud .

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 24-01-11 12:21

Jeg skal lige indskyde at tagrenderne hænger ikke mere end ca 3-3,5m over jorden. Hele 1. salen er under taget, så tagrenderne hænger over stueplan. Jeg har selv skiftet et par sternbrædder i sensommeren pga der var råd i 2 stykker lige ved nedløbet og dem kunne jeg selv nå fra en almindelig trappestige med 4 trin. Så det er ikke nødvendigt med stillads eller lignende til tagrenderne.

Godkendelse af svar
Fra : sks009

Dato : 28-01-11 10:02

Tak for svaret troldenesdhb.

Og mange tak for billederne!