/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Måling af aktuelt strøm/energiforbrug
Fra : Kjeld
Vist : 1030 gange
200 point
Dato : 17-01-11 03:14

Hej allesammen
Kan nogen hjælpe mig med oplysninger om hvordan jeg kan måle mit hus aktuelle strømforbrug, jeg har lige fået en varmepumpe sat op og tænkt mig at slukke for el-varmen, men jeg synes det kunne være rart hvis der fandtes en dims der gjorde at man kunne måle husets aktuelle forbrug og så gå rundt og slukke forskellige strømforbrugerer og se resultatet med det samme, meget gerne noget man kunne bruge på pc´en til, så man kunne få nogle data-opsamlinger

På forhånd tak for hjælpen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-01-11 05:37

http://www.zensehome.dk/ men det koste at spare

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-01-11 06:38

Din elforsyning kan ordne den sag, du skal bare have tegnebogen fyldt op

Kommentar
Fra : lham

Dato : 17-01-11 07:08

Hvis det er hele husets forbrug koster det kassen, kan du nøjes med de "apparater der kun bruger 220 v med alm 2/3 bens stik kan en digital måler fås for uder 100kr ( Netto/Rema lignende ) -ideen er så at du måler på det Enkelte apparat over en passende tid. Der er ikke PC data udgang.

Hvis du har fået intilligent hovedelmåler sat op af elselskabet burde det vel være en service fra dit forsyningsselskab at du på deres hjemmeside ( " min side" ) online real time kan se dit samlede forbrug.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-01-11 08:05

Gå ud og kig på din EL måler. Den hænger der for det samme, samtidig er det ganske gratis at aflæse den.

Hvis du har fået en af de nye elektroniske elmålere sat op, kan du aflæse dit forbrug meget nøjagtigt time for time, med grafer osv.
Jeg giver 90,- kr årligt for at kunne bruge den service.

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 17-01-11 09:43

Som du skriver det i dit spørgsmål, så vil du tænde og slukke for apparaterne, og så se hvordan det påvirker hele husets elforbrug. Det er meget nemt. Du kan aflæse på din måler, hvor meget strøm du har brugt. Så aflæser du bare to gange med 24 timer imellem, og så har du en dags forbrug. Du kan også aflæse på din måler hvor meget strøm du aktuelt bruger. På de gamle målere en en skive, der drejer rundt og på de nye er en diode, der blinker. Så elmåleren kan bruges til både brugt strøm og aktuel strømforbrug.

Hvis du vil have det koblet op på en computer, så kommer det til at koste en bondegård.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 17-01-11 09:58

Hører du under Sydenergi er det gratis at gå ind på deres hjemmeside og aflæse dig daglige forbrug.
Tallene kan endda blive sendt til exel regneark uden beregning.
Hvis det er et enkelt apparat, så står der altid hvad et apparat bruger i watt.
Så det er meget enkelt.
Du kan også købe et lille apparat til at sætte imellem stikkontakten og dit apparat som måler forbruget og kanregne en pris ud.

hawaii7

Kommentar
Fra : kai-d

Dato : 17-01-11 15:55

En lille måler som sættes i stikkontakten, og i denne måler sætter du så skiftesvis det el-aperat som du vil måle strømforbruget på.
Søg på HARALD NYBORG.DK "energimåler" varenummer 1054 kr. 79,50.

Virker udmærket, og giver syn for forbruget.

Go`fornøjelse med dine målinger.
Mvh. Kai.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 23-01-11 09:49

Du kan også kontakte dit el-selskal og låne en måler så du kan se hvad den enklete brugsgenstand bruger og det er ganske gratis ........ har selv betyttet mig at det fra mit elselskab........

Bassebo.....

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 23-01-11 09:50

Der skulle stå '' elselskab '''

Bassebo