/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Tilbagebetaling af depositum...
Fra : Mulle91
Vist : 1577 gange
40 point
Dato : 11-01-11 20:02

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg føler mig RIGTIG dum når jeg læser mange af de dabatter der er rundt omkring, når folk spørger hvornår de kan regne med at få tilbagebetalt deres depositum...
Men for 1½ år siden flyttede mig og min kæreste sammen.. to naive unge som bare skal have et sted at bo. Så vi boede til leje hos en privat udlejer. Vi boede der lige nøjagtig 1 år (fra indflytnings dato, til den dag vi skulle være ude (midten af aug.)).
Hun brugte så nogle af pengene på det hun nu synes der skulle laves og dét fik vi først kvitteringerne på omkring okt.-nov., så vi ringede og spurgte hvornår vi kunne regne med at få resten tilbage (3200 ud af 16.500 kr)? Hun sagde så at hun var nødt til at vendte på de næste målinger... Det kan jeg bare ikke forstå, for der var målinger ca. 1-2 uger efter vi flyttede, og nu er det ½ år siden vi fraflyttede lejligheden... Hvor lang tid må der gå? Skal vi ikke bare have vores penge og så hvis der er en regning på et eller andet så må den blive sendt?

Er meget forvirret, og skal nemlig bruge pengene.
Kan intet finde om det, nogen steder...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-01-11 20:21

Udlejer har ret til at tilbageholde depositum (eller noget af det) indtil............,ååh jeg kan ikke huske om det er 2 eller 3 mdr. efter at varmeregnskabsåret er slut.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 11-01-11 22:20

Du har ret til at få de penge udbetalt nu, din udlejer har 3-4 måneder til at afslutte regnskabet. Og de er gået.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 12-01-11 06:02

Mærkelige systemer private udlejere har....

Jeg flyttede fra en almennyttig og en måned efter var husleje og depositum slutafregnet og lige før det var elregnskabet også færdig.

Varme og vand kom først 6 måneder efter grundet fast regnskabstermin hos disse instanser hvad der er meget almindeligt, men aflæsning af mit forbrug blev foretaget da jeg flyttede, og der blev heller ikke "tilbageholdt" penge til dækning.
Jeg fik så 5000 tilbage på de to poster

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 12-01-11 06:39

I det boligselskab jeg bor i (det største på Sjælland,uden for Kbh.) får vi varmeregnskabet i maj, og hvis man flytter i f.eks. oktober får man udbetalt en (stor) del af sit depositum umiddelbart efter, og så komme den endelige afregning sammen med varmeregnskabet.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 12-01-11 08:00
Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 12-01-11 09:01

Du kan finde noget om det i lejeloven, som gælder for alle udlejere (også bolighajer).
Skriv til udlejer og bed om at få varmeregnskabet tilsendt (det har I krav på), samt en redegørelse for det manglende depositum. Gør udlejer opmærksom på at hvis du ikke får regnskabet tilsendt går du videre med sagen. Du kan evt. henvise til lejelovens §? et eller andet. Du kan finde lejeloven på nettet. På den måde får udlejer (den skide bolighaj) at vide, at du har lidt kendskab til lejeloven.
Det virker normalt.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE