/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
opvarmningsfase ujæn trækker dårligt
Fra : grokraft
Vist : 1951 gange
100 point
Dato : 11-01-11 14:27

Hej

min bil går dårligt når er i opvarmningfasen, hvis jeg vipper gassen mellem ca 1200 og 1700 omdrejninger.
måske lamdasonde?
Kan det være fordi termostaten sidder fast og den er for kold i for lang tid og det ikke passer
med ecu data.
Har prøvet med bell add 1b-2b -4 men det hjælper ikke.
måske skal der bell add i olien?
Når biler er varm går den som en kat der får piskefløde tre gane om dagen.

v. H gr

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 11-01-11 14:30

bilen er en vw golf 3 1,8 cl med abs motor

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 11-01-11 15:13

Hvad med at skifte den termostat?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-01-11 17:48

Man skal ikke vippe med gassen på en kold motor. Så kommer den til at gå dårligt.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 11-01-11 18:00

Det kan være noget så banalt som en temperatursensor, men hvad gør den helt præcist ?
Starter den med let forhøjet tomgang ? Kan den holde sig i gang, eller er det årsagen til, at du skal sidde og "vippe" med speederen ?
Få et diagnosestik på, og udlæst fejlen. Det koster ikke alverden, og så ved du specifikt hvor hunden ligger begravet.

Kommentar
Fra : pims

Dato : 12-01-11 00:00

Nu kan jeg ikke huske om der er automatchoker på den model, men det kunne lyde som om at blandingen er for fed når motoren er kold.

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 12-01-11 12:58

Hej Cortina

når jeg begynder at køre lige efter den er startet taber den trækkraften mellem ca 1200 og
1700 omdrejninger i ca 2 minutter, derefter kører den som enn drøm.
det er det samme hvis man holder stille og hæver omdrejninger.
i tomgang ser det ud til at virke fint. moteren starter ca ved 1000 omdrejninger og regulerer ned til 800.

v. h gr

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 12-01-11 13:50

giver kun fejlkode for hallsensor forsvinder når motor er startet.
det er jo nårmalt for denne bil.
vil prøve at skifte køletemperatursensor denne skulle jo gerne følge luftopvarning på manifolden

v. h gr

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 14-01-11 18:01

Hvis du har fejl på enten luftmængde eller lambda burde det udlæses som fejl. Men noget tyder på, at den får en for mager blanding i starten. Derfor hælder jeg lidt til en temperatursensor. Ved ikke lige hvor mange muligheder der ellers er på vw, da mit kendskab begrænser sig til Transporter - med karburator ( Pierburg ) hvilken så sandelig også kan give problemer.....

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 15-01-11 06:51

Hej

jeg får termostaten skiftet på tirsdag.

Har fået oplyst at en golf 3 følger betemt forud programeret program, så jeg vil lige se om det
hjælper opvarmning sker lidt hurtigere.
Jeg kan oplyse at blading må være fed da lugter meget af benzin i opstarten.
denne her er godt nok uden kaburator (indsprøjtning.
men tror også jeg vil interessere mig for temperatur og lamda hvis det ikke hjælper-
i sæsr temp da alle problemerne jo er startet med defekt termostat og derferter køler som var rustet/iret op, som følde deraf for meget varme.
har fundet ud af at en af mekanikerne jeg har har haft hældt g12 i den så det måske her det hele starter.
v. h gr.

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 01-02-11 22:20

Termostat skiftet og varme på men langsomt.
Ser ud til det er temperatur IAT sensoren i indsugning også har problem.
Ohms værdi var på et tidspunkt 500 khom. Nu efter frostvejr er væk er den 5,7 kohm og 10 k ohm lidt efter bilen har været startet.
Har renset stik med sprit for at få gl. olie væk fra kontakter.
Vil prøve at frem provokere om det skal være afbrudt ledning med kuldespray.
har brug for at undersøge pre-heater men kan ikke finde diagram på dette, måske er det afhængig af IAT.

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 01-02-11 22:24

Pims det er montronic model

V. H Gr

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 01-02-11 22:25

Mente monotronic model
singlepoint

V.H Gr

Kommentar
Fra : grokraft

Dato : 26-02-11 15:09

Hej igen

Jeg kan fremprovokere fejlen med kulde spray er
der en som ved om sensoren er bygget sådan, eller det er en fejl.

Er der en der ved hvor man kan finde karateristik over denne sensor?
Har nummeret (VAG 051 133 029 ) bosch 3 437 010 523

Har ledt meget men nu behøver jeg lidt hjælp.

med venlig hilsen gr.