/ Forside/ Karriere / Job / Selvstændige / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 508
Hvad skal jeg bruge en revisor til?
Fra : nosunshine5
Vist : 1427 gange
20 point
Dato : 29-12-10 21:04

Jeg har et firma, jeg er eneste mand på skansen. Ej momsreg, løbende jævn indtægt. Ikke nogen overraskelser fra måned til måned. Udgift er lige så faste. Ingen uventet udgifter, af noget videre.
Og alligevel så har jeg fået en ekstra regning fra skat.
Jeg har været igang 2 år. Og jeg var godt klar over at det først ville skat være spændende. Men andet år?
Jeg har jo netop hyret dem til at sørge for jeg ikke får en ekstra regning. Og den var sku for mig ikke i den lave ende.
Det kunne jeg selv have gjort gratis.

Så mit spørgsmål er -En revisor, er de ikke i stand til at sige,- Vi skal have den og den oplysning fra dig. For at lave regnskab så balanceret som muligt.
Så der Ikke kommer en spand lort lige inden jul?

Hvis ikke, hvad laver revisore så? Hvad skal jeg så bruge dem til?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 21:34

Citat
Og alligevel så har jeg fået en ekstra regning fra skat.

Det er B-skat

Det er helt normalt....

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 29-12-10 21:38

Hvordan faen kan resten være 1/3 af hvad jeg skal betale i alt. Er det ikke muligt at komme tættere? Jeg spørger bare.
Jeg mener jeg har en jævn fordelt indkomst, der er ikke udsving. Og så rammer de ved siden af med 1/3 del????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 21:40

Citat
Jeg mener jeg har en jævn fordelt indkomst, der er ikke udsving. Og så rammer de ved siden af med 1/3 del????

Dit spørgsmål kan IKKE besvares ud fra det du oplyser....

Det er vel ikke din hovedindtægt siden du ikke er momsregistreret....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 21:41

Citat
Hvordan faen kan resten være 1/3 af hvad jeg skal betale i alt.

Det er betalinger TIL NÆSTE ÅR.....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 29-12-10 21:57

Du har brug for en revisor til at forklare dig systemet. du forstår det åbenbart ikke. Hvis du ikke selv har leveret en forskudsregisterin , gætter skat ud fra din indtægt forrige år .

hvis det du forudbeskattes med ikke passer er det helt din egen skyld.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 29-12-10 22:31

Din forskudsregistrering for 2010 har SKAT lavet ud fra din indkomst i 2008.

Hvis du har en aftale med revisor om, at han skal rette din forskudsregistrering til, så kan jeg godt se, at det er temmelig træls at få en restskat på 1/3 nu - men omvendt skulle du alligevel af med pengene, og du kan stadig nå at indbetale uden rentetillæg, så skaden er vel ikke så stor?

Hvis du ikke har aftalt med revisoren at han skal se på det, så må det være dit eget ansvar.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 29-12-10 22:57

Ja jeg har startet op først i 2009. Det er den samme indtægt nogenlunde. Og skat er med på at det er ikke SU, men indtægt. For i det mindste har jeg haft en fra skat på servicebesøg. da jeg startede. Det sørgede han at ændre og forklare hvad han gjorde.
Så de regner med den fra 2009 og ikke 2008.

Og Paulus. Ja det er min fejl, at stole på at revisoren vidste jeg havde brug for hjælp til hele skat og am-bidrag.
Men jeg sidder her og føler jeg er torskedum at betale ham 16000 for 1 1/2 års arbejde og han så ikke kan gøre det klart for mig hvad han skal bruge af oplysninger og hvor ofte de skal have regnskab.
For som jeg skriver når de kan ramme ved siden af med 1/3 del af .
Så kan jeg gøre det gratis selv.
Det behøver jeg ikk at betale for at gøre.

i min naivitet gik jeg ud fra at revisoren havde de oplysninger de skulle have og fortalte mig hvad der var i vente.
Suk

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 29-12-10 22:58

Og refi
Det er ikk betaling til næste år. de giro ligger parat.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-10 23:23

Citat
Det er ikk betaling til næste år. de giro ligger parat.

Du får sgu da ikke restskat for 2010 i december måned - året er jo slet ikke gået

Derimod får du opkrævninger for 2011 i december - de er udregnet efter den B-indtægt du havde i 2009

Accepteret svar
Fra : vagn2901

Modtaget 20 point
Dato : 30-12-10 17:55

Det er da meget fornuftigt, at vente med at betale en del skatten for 2010 til december 2010. Det er en såkaldt frivillig indbetaling.
Derved sparer du at trække på bankkontoen. Men du burde naturligvis have fået det at vide at revisoren. Det er ret enkelt at regne et ca. beløb ud.
Det må da forøvrigt være en mindre virksomhed, når du ikke er over momsgrænsen på 50.000 kr.?
Eller er det en virksomhedstype, der ikke er momspligig?

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 31-12-10 09:25

En revisor er en, du kan spørge til råds, og som reviderer til regnskab. Han er ikke ansvarlig for at du ikke forstår skattesystemet eller de forklaringer, SKAT så venligt har givet dig.

I øvrigt så har du max en indtægt på 50.000 om året, og uanset hvordan du vendet og drejer det, så er skat af det beløb jo småpenge. Det gør at der nemt kan regnes et par tusinde ved siden af - isør når du ikke har styr på det selv.

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 02-01-11 22:06

Tak for svaret vagn2901.

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 04-01-11 22:45

Der er efter hånden et par stykker der har købt adgang til mit spørgsmål.
Så jeg kan lige så godt skrive hvad jeg har lært af denne ups. Som jeg selv var skyld, i da jeg er nys er faget som Selvstændig.
Det jeg skulle have spurgt min revisor om til start.

-Hvad skal i bruge for at hjælpe min skat til at balancere?

-Kender i til mit fag? Har i andre som i mit fag?

-Hvor tit skal i have regnskab til at kunne holde hanke i det løbende? Svar til mig. (Engang i kvartal.eksempelvis)

-Hvad skal ejg betale til? Svar skat, am-bidrag og lønsumsafgift(for de momspligtige, selvf moms)

-Hvad koster revisor?

-Hvornår kommer regningen? (engang årligt eller flere?)

-Kan jeg få et tilbud på at holde mit regnskab og hvad inkludere det?(dette kan være rart hvis man har et simpelt regnskab og gerne vil vide ens omkostninger/regninger løber op i)

-Jeg vil vide når der løber uforudsete udgifter på. (hvis der dukker arbejde op som revisor ikke har inkl i tilbud)

-Hvordan betaler jeg skat/am-bidrag.(som regel ved de 10 giro-kort)

-Lønsumsafgift betales hvornår? ( august)

-Ens ægtefølles skat kan også have indvirkning i firmaets regnskab, ikke direkte(undtagen ved medejerskab), men ved fradrag omkring bolig/størrere lån og ligende.

Og dem der ved mere end jeg er velkommen til at rette og tilføje. Jeg er ren novice i dette her.

[I][B]Husk selv at tage misteltenen i ed. Dette her er kun vejledende.[/B][/I]

Kommentar
Fra : TMortensen

Dato : 07-02-11 09:12

Hej

Så lige du snakkede om revisor, jeg er lige kommet ud af kløerne på en meget penge grådig og dårlig revisor og kan varmt anbefale man finder en bogholder og gerne en der bor på første sal, så ved du han ikke har dyre udgifter til ansatte og store erhvervs bygninger, det er vi rigtig glade for vi har gjord i www.flyttefirmaet.dk det har simpelthen sparet os for rigtig mange penge og samtidig gjod det til en mere hyggelig oplevelse af komme på besøg hos sin revisor.

MVH Thomas