/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Rettigheder til artikel
Fra : palle22
Vist : 612 gange
300 point
Dato : 28-12-10 21:23

Hej Kandu

Jeg har en kammerat, som i forbindelse med sit arbejde, har forfattet en glimrende artikel om pædagogik. Artiklen er blevet til med støtte fra Undervisningsministeriet, og ligger frit tilgængelig for alle (på nettet).

Min kammerat og jeg vil gerne starte en lille virksomhed, og bruge artiklens pointer som afsæt for fjernundervisnings-kurser i pædagogik. Spørgsmålet er så, om vi må det? Har hans arbejdsplads rettighederne til artiklen, eller har han selv? Eller kan enhver benytte artiklen frit, når nu den ligger frit tilgængelig på nettet?

Jeg linker ikke til artiklen, da min kammerat stadig er ansat hos virksomheden. Jeg kan dog fortælle, at der ikke står noget om rettigheder i artiklen.

Håber I kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-10 22:47

Er det din kammerat eller hans firma der har fået støtten fra Undervisningsministeriet??

Hvis det er firmaet der har fået støtten, må det være firmaets artikel

Jeg er i tvivl, men kan din kammerat ikke spørge sit firma om hvem der har rettighederne??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-10 22:49

ps...

Når artiklen ligger frit på nettet, kan alle bruge den.... bare der bliver linket til den oprindelige artikel, ligesom vi gør her på kandu, når vi henviser.

Men for ikke at gøre noget forkert, ville jeg nu alligevel spørge firmaet

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-10 22:52
Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-12-10 23:36

Din kammerat har ophavsretten til artiklen, sådan er udgangspunktet i lov om ophavsret.

Han kan så have indgået nogen aftaler hvor han frasiger sig sin ophavsret..eller rettere, ophavsretten har han fortsat, men han kan frasige sig retten til materialet, altså at alene firmaet (i dette tilfælde) har retten til at bruge det.

Men hvis han ikke har gjort det , så det er en helt klar aftale, at artiklen er firmaets ejendom, så kan han frit bruge materialet

Citat
Eller kan enhver benytte artiklen frit, når nu den ligger frit tilgængelig på nettet?

Nej, det kan (= må) de ikke, men det står enhver frit for, f.eks. i et indlæg på nettet, at lægge et link til artiklen, altså et såkaldt referencelink som skal klikkes på for at blive ledt til den oprindelige side artiklen er offentliggjort.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-12-10 08:08

Det er ikke så lige til. I sidste ende, er det op til domstolene, hvem der har ophavsretten. Der er to ting der har indflydelse. 1. Er det dig der har skrevet det som privat person eller 2. Er det i forbindelse med dit arbejde, hvor en arbejdsgiver har betalt dig i forbindelse med jobbet?

Du kan læse mere om det her:

http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB03198305

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-12-10 09:44

Dejligt at se i andre er enige med mig

Dette er et lille uddrag fra mit link

Hvem har ophavsretten?
Ophavsretten er en personlig og individuel ret. Retten tilkommer den, der har ydet den ind-sats, som har ført til, at værket er originalt, dvs. “ophavsmanden”. Dette er ikke til hinder for, at et værk kan have flere ophavsmænd (“fællesværker”). Det er tilfældet, hvis de enkeltes bidrag ikke lader sig udskille, uden at helheden ændrer karakter. For videnskabelige artikler vil dette ofte være tilfældet. I sådanne tilfælde har de involverede forfattere ophavsretten i fællesskab (sameje) og det betyder bl.a. at væsentlige dispositioner, f.eks. om at publicere, kræver samtykke fra alle ophavsmænd.
Ophavsretten er en formueret, som ophavsmanden kan overdrage ved aftale. Virkningen af en sådan aftale er, at det er erhverver - forlaget - som kan håndhæve ophavsretten i stedet for ophavsmanden. Ophavsretten kan overdrages både fuldstændigt eller delvist. Ved en fuld-
stændig (eksklusiv) overdragelse af “alle” rettigheder til et forlag vil ophavsmanden ikke selv kunne disponere yderligere over værket uden at krænke forlagets (ophavs- og aftale)ret. Ved en delvis overdragelse - f.eks. af retten til at udgive artiklen på dansk - vil forfatteren kunne disponere over de dele af retten, som ikke er overdraget - og f.eks. udgive artiklen på engelsk. De ideelle rettigheder kan dog normalt ikke overdrages, så forlaget kan ikke ved aftale undgå at kreditere forfatteren.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 29-12-10 12:10

Ok, det vil så, så vidt jeg kan tolke jeres svar, betyde at artiklen er firmaets. Der er også en del illustrationer deri, som min kammerat ikke selv har lavet, men som en af hans kollegaer har lavet.

Han vil helst ikke spørge firmaet, fordi vores planer om egen virksomhed vil gå ud over hans ansættelse der.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 29-12-10 16:01

Mange virksomheder vælger at indføre en pasus i ansættelseskontrakten om at medarbejderen ikke har rettigheder over opfindelser, artikler o.lign. som medarbejderen har lavet i den tid ansættelsen varer. Check evt. ansættelseskontrakt.

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 29-12-10 21:08

@pifo: Her står der ikke noget om den slags.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-12-10 23:38

Det er ikke let at sætte sig ind i jeres situation udfra dine korte informationer, så det bliver det rene gætværk!

gode link:
http://www.forskningsnettet.dk/jura_kurser

http://ubva.dk/Forside

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-12-10 23:44

gratis ebog om ophavsret for begyndere
http://ubva.dk/Ophavsret-2

Kommentar
Fra : palle22

Dato : 30-12-10 00:46

katekismus: Hvilke informationer mangler du, for at kunne komme med et kvalificeret svar?