/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Sodaflejringer i oliefyr
Fra : HansELund
Vist : 2949 gange
300 point
Dato : 24-12-10 10:26

Glædelig Jul

Hvem kender et vidundermiddel, der kan fjerne sod- og slaggeafejringer i oliefyret. Selvfølgelig forhindres disse aflejringer bedst, ved en optimal forbrænding men.........

Hvis skaden så er sket og kedelen er meget belagt med sod/slagger, findes der så et vidundermiddel.

Jeg forestiller mig, at man skiller kedelen af, sprøjter vidundermidlet på, sætter sig tilbage og ryger en pibe tobak, drikker en tysk dåseøl, og så derefter vupti, støvsuger alt skidtet ud af kedlen...

Venlig hilsen

Hans

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-12-10 10:32

Citat
Jeg forestiller mig, at man skiller kedelen af, sprøjter vidundermidlet på, sætter sig tilbage og ryger en pibe tobak, drikker en tysk dåseøl, og så derefter vupti, støvsuger alt skidtet ud af kedlen...

Gør du bare det, så får din VVS mand sig et godt grin når han skal reparere skaden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-10 10:47

I gamle dage hælde man en danskvand med masser af kulsyre i en bilmotor for at rense den for sodbelægninger.

Kommentar
Fra : HansELund

Dato : 24-12-10 11:10

Teil jeg ved ikke hvor meget du ved om oliefyr, mit er umiddelbart let at adskille/samle. Det er legefrem beregnet til det. Det er sket flere gange, uden at det har været nødvendigt, at tilkalde hjælp udefra. Så måske skulle klappe hesten lidt - og glem alt om glade VVS ere...

MVH@ns

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 24-12-10 12:22

Lidt voldsomt at skille kedlen

Brug en stålbørste, der følger normalt en med kedlen. Støvsug så soden ud, eller lad skorstensfejeren, eller servicefirma om det beskidte arbejde.

Held og lykke med det

joeson

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-12-10 12:34

Hvis kedlen kan tåle at være tør og blive varmet godt op , mindst 300° , gerne mere, kan du let fjene soden ved en fin tynd vandstråle på det varme stål.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-12-10 12:56

Zink hjælper mod den sorte død

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 300 point
Dato : 24-12-10 19:02

Hej Hans !

Citat
Hvem kender et vidundermiddel, der kan fjerne sod- og slaggeafejringer i oliefyret

..... nu mener du selvfølgelig kedelen - men hvad er det for en kedel du har ?

er den støbejern, elementkedel, eller hvad ? og mener du "skille kedelen af" eller taler du om tilsodning i dit oliefyr ?

I begge tilfælde skader en aftørring og en stålbørste jo ikke, men UF man kan blive svinet lidt mere til end under øldrikning med en pibe tobak

Hvis det kun er indvendig i din kedel og den er støbejernselementer, så kan du afmontere dit oliefyr og sætte en prop i hullet, eller et låg over hullet - og så ellers fyre godt op med et par stykker træ - når den så brænder fint giver du den ½ meter gammel tagrende (zink) når det er brændt af kan du så støvsuge rester af forbrændingen og aske, og hvis du børster ned indvendigt, også resterne af soden - den bliver løs og hvid af zinkafbrændingen.

Du skal nok IKKE fortælle det til hverken nabo, skorstensfejer eller miljøminister, men det virker !

........ så kan du jo ryge din pibe og drikke din bajer mens du holder øje med om det brænder

held og lykke med det -
mvh
Bennymanden

Godkendelse af svar
Fra : HansELund

Dato : 24-12-10 23:36

Tak for svaret bennymanden.

Kommentar
Fra : joeson

Dato : 24-12-10 23:52

Hans !

Kan du skaffe zink er det godt, men eller prøv hos din VVS eller i byggemarked. De fører spraydåser med noget du kan sprøjte på varm belægning i kedlen. Noget kaldes sodspray, men har mange navne... Spørg dig for.

Mvh

joeson