/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er "Direkte Demokrati" sagen ?
Fra : Jø_rn
Vist : 1008 gange
34 point
Dato : 24-12-10 09:49

Jeg har hørt om nogle folk på Facebook, der arbejder for at få "Direkte Demokrati" -
Altså noget med, at alle stemmer om alle beslutninger via folkeafstemninger, en slags gammeldags tingsted. Det er disse folk meget "hooked på".

Spørgsmål:
Er "Direkte Demokrati" så sagen?

F.eks syntes jeg at det var godt, at man fik lejlighed til at stemme for eller imod € -

Men om vi skal have folkeafstemninger om det ene og det andet, ja - Hvad mener I ?

Hvad er fordelen og hvad er ulempen ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-10 10:01

Det er altså jul !!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-12-10 10:14

I aften har vi direkte demokrati.

Jule maden, sangene, gaverne og minderne...

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 24-12-10 10:27

Hvor har I da ret - Det er JUL - og kom det til en folkeafstemning om JULEN,
så stemte jeg da 100% JA til at bibeholde JULEN !

Accepteret svar
Fra : HansELund

Modtaget 44 point
Dato : 24-12-10 10:32

Efter min mening er det fuldstændig tåbeligt.......

Men skulle det engang blive aktuelt, foreslår jeg følgende spørgsmål til afstemning:

Skat:
Skal skatten sættes op?
Skal skatten sættes ned?
Skal skatte fjernes?

Forbrydere der dømmes for alvorlig kriminalitet:
Forbrydere skal hænges?
Forbrydere skal skydes?
Forbrydere skal sultes ihjel?

Weekendarbejde:
Weekendarbejde skal forbydes?
Weekendarbejde skal ikke være tilladt?
Weekendarbejde må ikke foregå?

Venlig hilsen og rigtig god jul og godt nytår

MVH@ns

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-12-10 11:27

Det duer ikke med demokrati på fjæsbogen - det er jo ikke andet end venner som er på den ansigtsblok....................................og man stemmer da ikke imod sine venner.

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 24-12-10 12:07

Tak ...

Eyvind, ja nu er det jo ikke noget med, at man skal stemme for eller imod ens venner på fjæsbogen ... (Hvad man, naturligvis, ikke kunne finde på)

Men her er hvad de selv skriver :
*****************
Støt indførelsen af direkte demokrati i Danmark
Kategori:
Organisationer - Politiske organisationer
Beskrivelse:
Hej og velkommen til Direkte Demokrati her på Facebook.

Vi er partiet for alle borgere i Danmark, der ønsker en reel og direkte indflydelse på politiske beslutninger, som det i dag kun er forbeholdt folketingsmedlemmerne at stemme om.

Vores mål er derfor at få indført direkte demokrati i Danmark, med jævnlige folkeafstemninger direkte via internettet. Det bør startes forsigtigt op med f.eks. 2, 3 eller 4 årlige afstemninger, og befolkningen kan så med tiden selv stemme om de vil have endnu flere forslag ud til folkeafstemning. Teknologien er til det, og vi tror også på at tiden er moden

Der var engang hvor vi borgere mødtes på "Tinge" og traf beslutningerne i fællesskab, men på et tidspunkt blev vi for mange, og begyndte derfor at udvælge repræsentanter, som skulle repræsentere folket på tinge (Folketinget). Dette system har fungeret længe nu, men med internet og teknologi kan vi nu alle komme på tinge igen.

Danmark kan blive det første land i verden, hvor direkte demokrati via internettet bliver indført landsdækkende for alle vælgere, og dermed blive foregangsland for befolkningernes demokrati.

Vi vil oprette hjemmeside og starte på indsamling af vælgererklæringer for at kunne stille op til næste folketingsvalg.

Punkt for punkt:

Formålet med Direkte Demokrati (DD) er at få indført afstemninger via internet for alle borgere med valgret.

Hvis vælgerne beslutter sig for DD oprettes en dedikeret TV kanal og internetside, kontrolleret af myndighederne, som INFORMERER om folketinget, politik og lovforslag. På TV kanalen og internetsiden vises ligeledes alle afstemninger.

Når der stemmes om lovforslagene, så stemmer vælgerne med via internetsiden. Resultatet vises, på TV og på en opsat skærm i folketinget, og vil når afstemningen er slut kunne ses øjeblikkeligt - dermed fungerer det direkte demokrati. Vælgerne vil vælge de løsninger de finder for fornuftige, flertallet bestemmer.

Dette er partiets eneste formålsparagraf og for at få DD indført er det nødvendigt at stifte et parti.

Det nye parti vil, naturligt, være upartisk og uden politisk ideologi, det vil bevæge sig på kryds og tværs af alle partier og meninger.

Direkte Demokrati er systemet uden: Indoktrinering, undertrykkelse, magtmisbrug, politiske karteller, blokpolitik, bestemmende religion og meget mere, flertallet bestemmer.

DD giver vælgerne muligheden for at omgå alle de systemer som i tidens løb er opfundet med det formål at holde dem nede og under kontrol og dermed blive frie.

Alle politikere som er modstandere af undertrykkelse og som hylder frihed, Demokrati og ansvar, vil være naturlige tilhængere af denne positive regulering af det Demokratiske system.

Det bestående system ændres derfor ikke som sådan. Kun på et punkt bliver der tale om regulering, nemlig ved afstemningerne om forslag i folketinget, hvor vælgerne ved hjælp af DD stemmer sammen med politikerne.

Direkte Demokrati er for dig, for din skyld, og for din ret til selv at bestemme - sammen med alle de andre.

Alle er velkomne i DD hvis eneste formålsparagraf er at få indført direkte demokrati.

Med venlig hilsen
*************

Godkendelse af svar
Fra : Jø_rn

Dato : 24-12-10 12:32

Tak, ,for svaret HansELund !

Tror du har ret - men måske er der muligheder i det, alligevel ?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 24-12-10 12:48

Man kunne lave afstemninger på nettet via Nem-ID da folkeafstemninger koster en jetjager.

Under alle omstændigheder ville det kun være vejlende da politikerne konstant laver kovendinger.